РУСИЈА

Бунтовне шездесете: Како је Јуриј Гагарин утицао на светску моду

Културна и сексуална револуција на Западу утицала је на манире и моду совјетског друштва шездесетих година. Истовремено, и совјетска достигнућа нису остала непримећена у иностранству. Без обзира на гвоздену завесу, у Совјетски Савез је стигла „битломанија“, а европски дизајнери били су надахнути совјетским космонаутима.
Sputnik

Дух слободе

Девојке шездесетих година 20. века, слободног духа, одбациле су моду из претходне деценије - уске јакне које ограничавају покрете и неудобне дугачке и пуфнасте сукње.
„Хаљина 'New Look' могла је да тежи до десет килограма. Педесете године су најестетичнија и најреспектабилнија епоха у моди. Ипак, стигло је ново време, упечатљиво, бунтовно“, објашњава стилисткиња Карина Капријелова.

Космички стил

Летови Јурија Гагарина и Валентине Терешкове у космос задивили су цео свет. Људи су почели да говоре о ванземаљским цивилизацијама, а у моду су ушли одевни предмети који подсећају на костим ванземаљца.
„Тренд је започео француски креатор Андре Куреж. Он је представио одећу од необичних материјала с конструктивним елементима геометријске форме. Шлемови, комбинезони са шорцевима, кратке хаљине у облику слова А комбиноване са чизмама – то је била његова вештина. А Пјер Карден смислио је космичку кратку хаљину без рукава од трикотаже или коже“, наводи Капријелова.
Она, међутим, истиче да је у чистој форми ванземаљски стил постојао само на подијуму и у филму. Његове црте су, ипак, биле видљиве у свакодневној одећи, а неки историчари моде сматрају да је управо Андре Куреж измислио мини сукњу – главни тренд шездесетих.

Мини – модна револуција

Кратке сукње носиле су жене различите грађе и година. „То је повезано са сексуалном револуцијом која се тих година догодила у САД и Европи. До нас су стизали њени одјеци – људи су се понашали опуштеније“, наводи модни експерт, психолог и писац Ана Андријанова.
Колекција женске летње одеће 1962. године
Она додаје да совјетска текстилна индустрија није производила мини сукње, него су их жене саме шиле.
Претежно су се носиле кратке хаљине, било је тешко ускладити горњи део са сукњом. Касније су жене научиле да хеклају топове и да праве комплете с продуженим прслуцима или скраћеним јакнама.
„У Совјетском Савезу су мини комбиновали с раскошним фризурама, што није подмлађивало, него је стварало утисак да су жене старије. На Западу се појавила боб фризура која је одлично одговорала краткој сукњи“, каже Карина Капријелова.

Бабета иде у рат

Француски филм „Бабета иде у рат“ премијерно је приказан 1959. године у Совјетском Савезу и сви су почели да се чешљају као Брижит Бардо, односно да носе уредно везан реп на врх главе. За те сврхе кренула је производња специјалних мрежица за косу, које су стално биле у дефициту. Популарна је била и бујна, издужена фризура у стилу још једног модног идола те деценије – Софије Лорен.
Фризерски салон у Москви шездесетих година 20. века
У моди је био и седефасти кармин. Жене су и даље цртале обрве. Оловку су омекшавале раствором од сапуна, а мастило које се продавало у брикетима растварано је водом. Плавој коси која је била у моди додаване су црвенкасте нијансе, а у продаји су се појавиле и хемијске боје из иностранства.

Синтетички бум

Током шездесетих је створен култ предмета од најлона, ликре и других вештачких материјала. Нови материјали су схватани као симбол савременог начина живота. Таква одећа се лако прала и није се гужвала.
Жене су волеле синтетичке блузе са жабоом, а мушкарци су носили беле најлонске кошуље. О комбинацији са чипканим умецима маштале су све совјетске заљубљенице у моду.
Млади Московљани шездесетих година
Минималистичке кабанице биле су разних боја, али најчешће плаве или црне. Обично се нису закопчавале, а рукави су подвртани до лаката. У комбинацији са штиклама и ролком то је био једно од најфаталнијих женских модних издања током те деценије. Први примерци довезени су из Италије, али је потом почео да их шије комбинат у Наро-Фоминску.
Бунде од еко-крзна које су популарне данас биле су на врхунцу моде шездесетих година. Истина, то тада није било везано за очување природе, него су и најбогатије даме више волеле синтетику. А мушкарци су носили капе од вештачког астрагана.

Руске чизме

Високе чизме с патент затварачима биле су једна од најжељенијих модних одевних предмета совјетских жена. За холандске моделе од лакиране екокоже формирани су огромни редови.
„Многи не знају да револуционарна идеја припада совјетској дизајнерки Вери Араловој. На Недељи руске моде у Паризу она је 1959. године представила колекцију одеће допуњену чизмама с патент затварачима. Сналажљиви Европљани су моментално преузели ту вештину и успоставили производњу, преузевши ловорике од руске креаторке“, наводи Ана Андријанова.

Западни елемент

Женске панталоне још су доживљаване као елемент западне идеологије и иностраног начина живота. Француз Ив Сен Лорен је 1966. године показао костим с панталонама и изазвао сензацију. Следеће године шокирао је све женским смокингом.
„Женски костим с панталонама је ушао у моду у Совјетском Савезу тек током седамдесетих, а током шездесетих био је веома актуелан комплет с туником, која подсећа на мини хаљину“, објашњава Карина Капријелова.
Мушку моду су одређивали Елвис Присли и „Битлси“. Посебно су шик биле панталоне с набором са стране, који је ногавицу чинио још широм. Ролка, кошуља од синтетике и уска јакна без џепова радо се носила међу совјетским момцима.
Житељи Москве шездесетих година
Коментар