Сада је са новим информацијама изашла и Асоцијација произвођача аутомобила Европе (АЦЕА), где тврде да ће нове, веће цене и удар на потрошаче и индустрију, донети нова регулатива ЕУ против загађења околине, која фокус ставља на супстанце које су штетне за људско здравље, а не емисија угљен-диоксида.
Како прецизирају, све то ће изазвати повећање цена производње аутомобила, али и аутобуса и камиона. Асоцијација је изашла и са јасном рачуницом, која говори да поскупљење неће бити безазлено. У студији је конкретно наведено да ће цена производње аутомобила порасти за 2.000 евра у просеку, а за аутобусе и камионе чак 12.000 евра, преноси Блиц.
„Ова иницијатива ће вероватно имати екстремно низак повољни ефекат на околину, док ће цена бити изузетно висока. то ће се одразити на потрошаче којима ће донети веће цене“, рекла је Сигрид де Фрис, генерална директорка АЦЕА. Студију су коментарисали и произвођачи говорећи да су нова правила превише скупа за индустрију и да би било боље да се новац усмери на већу производњу електричних возила.
Предлог је јавности представљен у новембру прошле године, а суштина је у смањењу загађења животне средине. Како се наводи у студији, најниже вредности емисије загађења под претходним стандардом биће обавезне за аутомобиле и комбије, док ће за аутобусе и камионе бити постављене одвојене границе.
С друге стране, Европска комисија је изнела нешто блажу рачуницу. Како је оценила, аутомобили ће поскупети за 180 до 450 евра , а за 2.800 евра нова цена биће већа за камионе и аутобусе.
ЕУ је за рок одредила јул 2025. године, а у априлу је немачки „Фолксваген“ тражио да се тај датум помери за јесен 2026. године.
Највише половњака у Србији из Италије
Највећи број аутомобила који се возе на улицама Србије је дошло из увоза. Последњих година тражња за њима неоспорно расте.
Инострана тржишта са којих увозимо највише половњака су бројна, а према подацима платформе КарВертикал, 28 одсто половних аутомобила у Србији, долази из Италије, која има највећи удео на тржишту, а следе Немачка (16,7 одсто), Француска (15,8 одсто), Чешка (10,7 одсто) и Белгија (6,5 одсто).
Ако питате познаваоце, раднике на аутоплацевима или увознике, незванично ће вам рећи да се Италија не котира добро, да је Немачка у реду, али и да нордијске земље нису добар избор уколико желите да увезете аутомобил.
„Купци половних аутомобила траже аутомобиле из Италије или Немачке јер верују да возачи у западној Европи брину о својим аутомобилима боље него било ко други. Људи мисле да возачи у овим земљама пре свега не пропуштају редовне сервисе, обављају квалитетне поправке и купују боље опремљене аутомобиле“, каже Матас Бузелис, шеф за комуникације компаније КарВертикал.
Стабилизација цена 2024.
У Србији су половњаци поскупели више од 25 одсто. Стабилизација на тржишту полових возила се очекује тек 2024. У Србији се највише купују половна возила која су произведена између 2005. и 2010. године, а 80 одсто продатих коришћених возила је старије од десет година.
Због великог поскупљења, често се каже да су они постали луксуз. Цене аутомобила су у сталном порасту у последње две године, јер недостатак делова, посебно компјутерских чипова, има ограничену понуду због велике потражње потрошача. На глобалном нивоу, те више цене биле су главни фактор у укупним инфлаторним притисцима будући да отприлике 40 одсто америчких домаћинстава купује аутомобил сваке године.
Од државе по 2.100 евра за половњаке
Нова вест за Србију је да да ће власници аутомобила који користе дизел гориво до следеће године моћи да добију субвенцију у износу од 2.100 евра за куповину новог или половног путничког аутомобила евро 6 стандарда.
Практично, од наредне године сви, који имају моторе евро 1, евро 2 или евро 3 у возилима могу да их дерегиструју, а она ће потом бити одвожена у рециклажне центре, а њихови власници ће моћи да добију субвенцију за куповину возила евро 6 стандарда. Дакле ново за старо уз субвенцију.