„Перформанс који ће се вечерас одржати у Биљарди, а на коме наступају три умјетника, два државна, и пјевачица Северина, поводом 210 година Његошевог рођења, највећег српског пјесника, може да изненади само оне неупућене или необавијештене. У поремећеном свијету вриједности, какав је наш, гдје је кич постао умјетност, а традиционалне умјетничке вриједности срозане на ниво слушкиње владајуће гарнитуре, овакав однос према највећем српском пјеснику Његошу, не треба никога да изненади“, каже Марковић за Спутњик.
Он се пита „шта друго очекивати од троје такозваних умјетника, од којих су двоје државни, а трећа Северина која ће да плеше на перформансу“.
„То не само да је скаредно, то је скандалозно. То је највећа увреда Његоша од када су почели да јуришају на њега, проглашавајући га за геноцидног пјесника, да је мрзитељ овог или оног народа, што наравно не стоји“, додаје Марковић.
Његошево дјело, каже наш саговорник, има универзалне вриједности, које надмашују границе Црне Горе, и њему је васиона претијесна.
„Такво тумачења Његоша довело је до оваквих перформанса, који представљају увреду, не само Његоша, већ и читавог народа у Црној Гори. Доводити Његоша на ниво супкултуре више је него скандалозно. Такав однос према Његошу не заслужује ни коментар и ти назови умјетници су само достојни презира“, коментарисао је Марковић за Спутњик.
То би могло на крузеру, а не на Цетињу
Милутин Мићовић, књжевник, његошолог, оштро је реаговао на вијест да ће се вечерас, у дворишту Биљарде на Цетињу, одржати ауторски пројекат црногорског умјетника Димитрија Поповића, поводом 210 година Његошевог рођења, на коме ће стихове говорити глумац Слободан Маруновић , а наступиће и хрватска пјевачица Северина Вучковић.
Његошева статуа у маузолеју на Ловћену
© Sputnik / Спутњик
„Да се тај перформанс изводи негдје на которској риви за туристе с крузера, рекло би се за те ауторе - раде нешто да се љебом ране. Али, да се то изводи у Биљарди, гдје је Његош писао „Лучу“ и „Горски вијенац“ и мучио муке с Црном Гором и окупаторима, отворена је бласфемија. Аутор тог перформанса, Димитрије Поповић, је Црногорац у свој својој висококотирној умјетности. Опчињен је високим темама, посебно хришћанским мартирством, али на тим сликама не назире нигдје ни одсјај Његошеве „искре бесамртне“. Зато он може тај бласфемични перформанс да смјешта у Биљарди, с хрватском фолк пјевачицом Северином В. која шири наркозу тјелесне саблазни. (Можда је то за њега „вила, лаким кроком која лети“?)“, каже Мићовић.
Он додаје да је „тај перформанс и симптом новоцрногораца и њихове идеологије“.
„Они не подносе ни сопствено поријекло, а камоли његошеву духовну узвишеност и мартирство косовских Црногораца-Срба. Њихово је само оно што могу да оборе на земљу, у „смртну прашину“, - па онда својски да се провеселе“, истакао је Мићовић, у изјави за Спутњик.
Ауторски пројекат црногорског умјетника Димитрија Поповића током којег ће бити представљена графичка мапа „Ореол микрокозма“ и перформанс „Ноћ скупља вијека“ биће одржан вечерас на Цетињу. Поменути перформанс ће се одржати у Биљарди, у изведби црногорског глумца Слободана Маруновића и хрватске поп пјевачице Северине Вучковић.
Ангажман Димитрија Поповића и Северине Вучковић поклон је граду Цетињу, тачније биће реализован без финансијске надокнаде.
Догађај се организује поводом 210 година Његошевог рођења, казала је координаторка пројекта Исидора Ковачевић наводећи да ће Димитрије Поповић поклонити Народном музеју Црне Горе умјетничку збирку од 10 радова.