Рок за договор између „Форда“, „Џенерал моторса“ и „Стелантиса“ и синдиката Уједињених ауто-радника (УАВ) истекао је, а споразум није постигнут, па је први пут у историји почео штрајк у три највећа произвођача аутомобила у САД.
Серија штрајкова, затварање фабрика
Председник УАВ Шон Фејн рекао је да ће бити одржана серија ограничених и циљаних штрајкова којима ће бити затворене поједине фабрике широм САД.
Одмах по истеку рока започети су штрајкови у фабрици „Џенерал моторса“ у Венцвилу у Мисурију, „Стелантисовој“ фабрици у Толеду, Охајо и „Фордовој“ у Вејну, Мичиген.
У те три фабрике ради укупно 12.700 радника, а у њима се склапају најпродаванији модели, као што су „форд бронко“, „џип ренглер“ и „шевролет колорадо“.
Фејн није искључио могућност да се штрајк прошири и на друге погоне.
„Уколико будемо морали да идемо на све или ништа, ићи ћемо“, рекао је он.
Бела кућа саопштила је да ће се амерички председник Џозеф Бајден касније данас огласити о штрајку.
Штрајк неће бити добар по целу економију
Директор „Џенерал моторса“ Мари Бара рекла је да је „екстремно фрустрирана и разочарана“ и да „штрајк неће бити добар за целу економију“. Она је позвала да се што пре постигне договор и додала да су спремни за наставак преговора.
Синдикат, који има 150.000 чланова, обезбедио је фонд од 825 милиона долара како би исплаћивали радницима по 500 долара недељно док траје штрајк, а фонд је довољан за наредна три месеца.
Како наводе у УАВ, појединачни штрајкови биће ефикаснији него да је свих 150.000 чланова одједном обуставило рад, а могу и дуже да трају. Такво ограничење смањиће и потенцијални утицај штрајка на економију.
Према проценама, заснованим на годишњим финансијским извештајима, само затварање фабрике у „Џип“ у Толеду на недељу дана могло би да кошта „Стелантис“ прихода од 380 милиона долара.
Ако не буде нових преговора, може се очекивати проширење штрајка у наредних недељу или две, процењују стручњаци, преноси Гардијан. Према тим проценама, ограничени штрајк могао би да значи око 24.000 мање произведених возила недељно.
Плате радника реално пале, профит компанија повећан
Синдикат тражи повећање плате од 40 одсто, престанак раслојавања радника у ком су неки плаћени по нижој основици од других и поновно увођење привилегија из претходних уговора, као што су медицинске повластице за пензионере, више плаћених слободних дана и већа права радника приликом затварања погона.
Радници као главни аргумент наводе раст профита највећих произвођача аутомобила, будући да су ове три компаније од 2013. до 2022. године повећале профит за 92 одсто, на укупно 250 милијарди долара у том периоду. Такође, синдикат наводи да су у том периоду плате руководилаца порасле 40 одсто, док је власницима акција исплаћено око 66 милијарди долара дивиденди.
Упркос добром финансијском пословању ауто-индустрије, плате запослених су, када се урачуна инфлација, од 2008. године реално пале за 19,3 одсто.
Док су из „Џенерал моторса“ и „Стелантиса“ одбили да коментаришу било шта у вези са захтевима радника, из „Форда“ су саопштили да би испуњавање њихових захтева удвостручило њихове трошкове пословања.