У образложењу за доношење овог закона наведено је да се предложеним повећањем акциза очекује повећање прихода од акциза, пре свега, од деривата нафте и цигарета од око четири милијарде динара до краја 2023. године.
Додаје се да се у циљу избегавања повећања трошкова не мења износ акцизе за деривате нафте који се користе у транспортне сврхе, грејање, као и у индустријске сврхе, а такође, у циљу смањења трошкова пољопривредних произвођача, односно газдинстава и физичких лица који су уписани у регистар пољопривредних газдинстава, уводи се рефундација плаћене акцизе на деривате нафте - дизел гориво и биогориво, које се као моторно гориво користи у пољопривредне сврхе за погон пољопривредних машина.
Акциза на биогориво и биотечности се не увећава, јер је регулаторни оквир који уређује ову материју, како је образложено, још у развоју, па ће пореска политика опорезивања ових производа бити детаљније уређена након доношења свих релевантних стратешких докумената.
Наглашава се да су предложене законске измене пажљиво одмерене, како не би изазвале нежељене поремећаје на тржишту Србије, уз увећање буџетских прихода.
Стручњаци процењују да би повећањем акциза на евродизел и бензин гориво могло да поскупи за нешто мање од шест динара по литру, док би код цигарета поскупљење било и веће од досадашњих уобичајених 10 динара по кутији.
Почасни председник Уније послодаваца Србије (УПС) Небојша Атанацковић изјавио је раније за Танјуг да је ово повећање акциза на евродизел и бензин од октобра редовно повећање које је требало да се деси још почетком године, подсетивши да се акцизе нису повећавале претходне две године.
Према његовим речима, и по закону Влада Србије има могућност да акцизу привремено смањи до 20 одсто од њеног износа.
Атанацковић је подсетио и да су акцизе на гориво до марта ове године у Србији биле умањене и тек од тог месеца су оне у пуном износу, како је предвиђено.
Какве нас енергетске јесен и зима очекују и како ће се мењати цене нафте и гаса, погледајте у емисији „Енергија Спутњика“