Амерички стручњаци за заштиту природе надају се да ће предложена промена америчких савезних прописа којом се проширује ограничење брзине за пловила дуж источне обале САД спасити ове морске дивове од изумирања.
Представници конзервативаца су против тог предлога.
„Нажалост, већина црних ледених китова које сам видела били су мртви“, изјавила је у четвртак Кејти Мур, морски биолог Међународне фондације за добробит животиња у свом говору у Капитол хилу када су заговорници китова покушали да утичу на амерички Конгрес.
Ситуација је тешка. Црни ледени китови (Eubalaena glacialis) доживљавају „необичан период морталитета“ од 2017. године, са мање од 70 репродуктивно способних женки.
Стопа наталитета је опала због стреса женки, а врста би могла функционално да изумре до 2035. године.
Последњи документовани смртни случај у судару чамца догодио се у фебруару, када се двадесетогодишњи мужјак насукао на обалу са сломљеном кичмом у Вирџинија Бичу у средњем Атлантику.
Са тако малом популацијом, свака нова смрт може покренути силазну спиралу.
Приближавајући се дужини од 18 метара и животног века налик човековом, верује се да су црни ледени китови некада бројали 20.000 јединки, пре него што је комерцијални китолов десетковао њихову популацију.
Китоловци су их сматрали „правим китовима“ за лов због квалитета њиховог лоја и због плоча од рога, које китови користе за филтрирање хране, а које су снажан, савитљив материјал коришћен у време пре развоја пластике.
Лов на китове коначно је забрањен 1935. године, што је довело до опоравка и врхунца од 483 јединке до 2010. године, пре садашњег пада.
Водећи узроци смрти
Судари са бродовима и заплитање у ужад која се користе за лов на јастоге и ракове два су водећа узрока смрти ове врсте, а ситуацију погоршавају промене температуре које мењају дистрибуцију зоопланктона којим се хране.
Промене које је предложила Национална управа за океане и атмосферу прошириле би границе и време сезонских ограничења брзине дуж источне обале и повећале обавезна ограничења брзине већих пловила.
Вест је изазвала негодовање у наутичкој и рибарској индустрији.
Групе за заштиту природе истичу да нове мере утичу на мање од четири одсто рекреативних пловила дуж атлантске обале која су довољна велика да се промене на њих односе.
Они упоређују ограничења брзине због китова са мерама ограничења брзине у школским зонама где су деца највише изложена опасности од аутомобила.
Национална управа за океане и атмосферу је саопштила да планира да финализира нацрт прописа до децембра, након прегледа више од 90.000 коментара. Чак и ако се догоди, спровођење остаје проблем.
Бродови не поштују ограничење брзине
Нови извештај који је у четвртак објавила непрофитна организација „Океана“ показао је да више од 80 одсто бродова дужих од 20 метара на источној обали САД-а не поштује постојећа ограничења брзине у заштитним зонама осмишљеним за заштиту китова од смртоносних судара.
Национална управа за океане и атмосферу је само у 46 од 9.358 евидентираних случајева прекорачења брзине изрекла казне, у периоду од новембра 2021. до јула 2022.
Кетлин Колинс, виши менаџер поморских кампања за IFAW, рекла је за АФП да је охрабрена недавним финансирањем у износу од 82 милиона долара за спас врсте, укључујући технологије које ће осигурати поштовање прописа и заштиту китова.
С друге стране, тврде стручњаци за заштиту природе, технологија не може све да реши: праћење целокупне популације китова у реалном времену како је предложено у закону, није прави пут.
Кажу да се црни ледени китови не могу трајно означити и пратити. То узрокује ризик од инфекције, а китови успевају да одбаце уређаје у року од неколико недеља.
Не можемо спасити ову врсту ако Конгрес одбије да допусти агенцији да ради оно што треба, рекла је Џејн Давенпорт, адвокат организације Defenders of Wildlife.