А као својеврсна увертира у потенцијални договор, немачки канцелар Олаф Шолц такође је у преговорима о укидању вета Берлина на испоруку авиона „Еурофајтер тајфун“ Саудијској Арабији, што Велика Британија сматра важним стратешким приоритетом, пише лондонски „Тајмс“.
Раскол између Француске и Немачке
Овај би пакт у том смислу био значајан добитак за Лондон и одражавао би све већи раскол између Француске и Немачке, које су у сукобу око бројних питања, од енергије и противваздушне одбране до дипломатског протокола.
Питање развоја новог борбеног ловца ставља немачког канцелара пред низ тешких одлука које ће одредити позиционирање његове земље у Европи и шире, наводи британски лист.
Прва је треба ли Немачка да остане при концепту Future Combat Air System (FCAS), великом француско-немачко-шпанском програму за развој и производњу следеће генерације ваздушних снага, који неки аналитичари називају најважнијим одбрамбеним пројектом у Европи.
Централна идеја је дигитално увезати нови „невидљиви“ (стелт) ловац с беспилотним летелицама, аутоматизованим ројевима мини-борбених ваздухоплова, старијим борбеним авионима, па чак и поморским или земаљским средствима путем једне високотехнолошке платформе.
Само је Берлин већ издвојио 40 милијарди евра улагања у FCAS који би требало да се појави до 2040. године.
Кашњења и спорови
Међутим, програм је дебело запео у кашњењима и споровима око дизајна и финансирања. Извори упознати са Шолцовим начином размишљања наводе како је он забринут да је пројекат у опасности да се претвори у екстравагантно скупо велико ништа, те да се заостане за конкурентским програмима, пише „Тајмс“.
Америчко ратно ваздухопловство и морнарица очекују да ће до 2030. избацити своје нове варијанте борбеног авиона шесте генерације, а у Британији БАЕ Системс и „Ролс ројс“ воде програм развоја невидљивог борбеног авиона познатог као „Темпест“, који би требало да буде готов до 2035. године и чиниће окосницу ширег британско-италијанско-јапанског ваздухопловног савеза.
Немачка жели да сарађује са Британијом
Један високи немачки званичник рекао је британском листу да Шолц не види смисао у надметању FCAS-а са „Темпестом“, те да жели или да споји то двоје или, ако му то не успе, да одбацити FCAS и придружи се програму „Темпест“.
Како се наводи, немачки канцелар је такође огорчен повлашћеним третманом који је Француска доделила својим авионским компанијама у почетним фазама пројекта FCAS.
Лош осећај додатно појачава шире погоршање односа између Француске и Немачке на бројним различитим политичким фронтовима, пише „Тајмс“.
Париз је, на пример, одбацио Шолцову иницијативу „Скај шилд“ за спајање набавке ваздушне и ракетне одбране европских земаља јер склоност Берлина према „готовим“ системима из земаља као што су САД и Израел сматра увредом за своје властито истраживање и развој у том домену.
„Када Француска каже европска одбрамбена политика, она мисли на француске индустријске интересе. Шолц осећа да има много више заједничког с Британцима него с Французима по овим питањима“, рекао је високи извор у немачкој владајућој коалицији „Тајмсу“.