КУЛТУРА

Избор цртежа Новака Радонића у Народном музеју

Цртежи Новака Радонића, једног од најважнијих уметника 19. века, биће изложени први пут као засебна целина на изложби „Радонић сам. Избор цртежа Новака Радонића“, која ћебити отворена 14. децембра у Кабинету графике Народног музеја Србије.
Sputnik
Заоставштину цртежа Новака Радонића чини преко 130 цртежа и пет скицен-блокова, те је ауторка изложбе, кустоскиња Народног музеја Србије Милица Цицмил, из тог богатог опуса издвојила она дела која најбоље сведоче о месту цртежа у Радонићевој уметности и његовом развоју у временима бројних актуелних уметничких праваца попут класицизма, назаренске уметности, бидермајера, романтизма и реализма.
По различитости његовог рукописа, могу се издвојити два приступа цртежу - школски приступ који за циљ има савладавање одређеног цртачког проблема и онај други у којем се види усавршавање моделације и његова иновативност.
Новак Радонић, Аутопортрет са цилиндром
Тематика његових цртежа обухвата студије античких скулптура, студије по живом моделу, античке и традиционалне костиме који су га уводили у сликање историјских композиција у тренутку буђења националне идеје.
Међу најбољим цртежима истичу се портрети и пејзажи којима приступа цртежом као четкицом.
Посебну групу чине романтичарски аутопортрети којих има неколико.
Најчешће је себе престављао из полупрофила са карактеристичним дугим и кукастим носом.
Новак Радонић, Колосеум, 1859.
Посебно место у његовом опусу заузимају цртежи настали током његовог боравка у Италији, који се могу поделити у две групе - ведуте италијанских градова, на којима су приказани значајни споменици, и копије портрета старих мајстора из Галерије Уфици. Већина ових дела га представља као педантног и прецизног цртача и мајстора детаља. Квалитет италијанских цртежа огледа се у томе што настају у покрету, у брзини, без комфора, па зато често имају „импресионистичку“ недовршеност.
Након повратка у домовину промене у доживљају уметности, али и реалистичке идеје које је све више усвајао, довеле су до постепеног одустајања од сликарства, у корист књижевности којом се бавио остатак живота.
Изложба Радонићевих цртежа, која пружа до сада невиђени поглед на његово дело, биће отворена до 13. октобра 2024. године.
КУЛТУРА
Цртачки опус родоначелнице српске модерне уметности: Надежда Петровић без боје
КУЛТУРА
Због великог интересовања продужена изложба Ермитажа у Београду
Коментар