Штрајк пољопривредника, међутим, има већу политичку него економску снагу јер ће, истиче Радичевић, додатно уздрмати најнепопуларнију немачку владу у историји.
Највећи протести у историји Немачке, штрајк пољопривредника због најаве смањења државних субвенција, почео је у понедељак блокадом ауто-путева и институција широм земље а настављен је и у уторак нешто мањим интензитетом. Међутим, већ сутра се очекују још масовнији протести који ће бити подударни са штрајком синдиката машиновођа, оцењује Радичевић.
Машиновође нису успеле да се договоре са Немачким железницама око висине повећања плата како би се на неки начин „испеглали“ губици због прошлогодишње и очекиване овогодишње инфлације.
„Тај штрајк синдиката машиновођа требало би да траје два дана, од сутра од два ујутро до раних јутарњих часова у петак. Зато би сутрашњи дан могао да буде драстичнији по питању саобраћајних гужви будући да ће многи, нарочито они који раде ван градова у којима живе а таквих је у Немачкој поприлично, бити принуђени да уместо возовима путују својим аутомобилима, а ту ће их сачекати протест пољопривредника. Тако да се сутра очекује још већи саобраћајни колапс у добром делу земље“, описује ситуацију Радичевић.
Лекција из Холандије коју немачка влада није научила
Он прави паралелу између актуелних протеста у Немачкој и сличних који су пре извесног времена одржани у Холандији:
„Истинито је да као што је и Герт Вилдерс (лидер холандске Слободарске партије) својевремено учинио на протестима пољопривредника у Холандији тако и овде Алтернатива за Немачку (АфД) настоји да искористи гнев тог дела становништва и да јаком подршком пољопривредницима привуче нове гласаче. То што се десило у Холандији, сада се дешава у Немачкој али очигледно немачке власти нису схватиле лекцију коју је добила либерална десница Марка Рутеа, одлазећег холандског премијера.“
Протести су са економског нивоа пребачени на идеолошко-страначки сукоб, нарочито због тога што се прошлог петка десио скандал кад је група пољопривредника покушала да упадне на трајект којим се вицеканцелар Роберт Хабек из Зелених враћао са божићног одмора са једног острва на северу Немачке, додаје Радичевић.
Полиција је морала да интервенише па је трајект побегао назад на острво спасавајући вицеканцелара од бесних пољопривредника, што је за многе медије представљало прелажење црвене линије и зато су сврстали све пољопривреднике у „екстремне десничаре“, истиче Радичевић.
Немачка гори, медији се „чешљају“
Коментаришући извештавање немачких медија о протестима, Радичевић констатује да они дају више сервисне информације где и кад ће бити блокаде, а мање се баве суштином протеста, односно разлозима због којих пољопривредници штрајкују.
Једном делу грађана Немачке и није јасно зашто пољопривредници штрајкују, пошто је Влада најавила укидање субвенција пољопривредницима да би у прошли петак одустала од многих мера, али не и од постепеног укидања субвенција за дизел.
Без веће економске штете
Радичевић ипак сматра да великих економских последица од протеста пољопривредника неће бити.
„Ти протести трају два-три сата и само долази до огромних гужви, великих застоја на ауто-путевима, кашњења људи који иду на посао и робе у транзиту, али не могу да кажем да у осталим сегментима Немачка има драматичан трошак због протеста. Можда ће се више осетити овај протест машиновођа јер ће утицати не само на то да роба касни него и да не буде два дана превожена. Не само роба него и људи, тако да ће вероватно тај штрајк има већег утицаја.“
Погледајте и: