Возарине за контејнере порасле су на рути Азија-Европа око 150 одсто и многе пошиљке кафе у зрну највећих произвођача сорте робуста, попут Вијетнама и Индонезије, касне купцима у Европи до три недеље јер бродови заобилазе Црвено море и путују око Рта добре наде.
Пржионице су зато присиљене да потраже друге изворе набавке, укључујући Бразил и Уганду, а посредници кажу да су због тога велепродајне цене порасле, што пак значи веће трошкове за пржионице.
„Примећујемо пад нових наруџби (из Европе) јер купци сносе (више) трошкове испоруке. Јако смо забринути. У ово доба године извоз кафе обично достижеврхунац“, рекао је извршни директор једног од највећих вијетнамских извозника кафе, који је желео да остане анониман. „Око 60 одсто наше кафе одлази у Европу“, напоменуо је он.
Проблеми с мањком контејнера тек ће се заоштрити и достићи размере налик онима на врхунцу пандемије ковида 19, упозоравају трговци.
Један трговац са седиштем у Европи сматра, међутим, да ризик поскупљења робусте на дужи рок због поремећаја у транзиту кроз Црвено море није велики.
„(Поремећаји) подстичу цене на краћи рок, али гледано из средњорочне и дугорочне перспективе, по среди су тек застоји. Кафе има и стићи ће на одредиште“, сматра он, пренео је „Индекс“.
Погледајте и: