Ово за Спутњик каже пилот и ратни ветеран Бориша Мандић коментаришући премијерни лет Ка-32 током гашења пожара у Кинеском тржном центру у Блоку 70:
„Ако постоји могућност, потребно је набавити најмање још две овакве летелице, не треба питати за цену“.
После четири сата борбе са ватром, припадници Сектора за ванредне ситуације локализовали су пожар који је рано јутрос избио у Кинеском тржном центру. У интервенцији је учествовало 25 ватрогасних возила, а пресудну улогу у гашењу имала је Хеликоптерска јединица МУП-а Србије, односно нови руски хеликоптер Камов Ка-32.
Прво ангажовање летелице коментарисао је и председник Србије Александар Вучић који је рекао да ће Србија у наредне две године, ако буде имала новца, набавити још два оваква противпожарна хеликоптера.
Хеликоптер Камов Ка-32
© Фото : МУП Србије
Мандић за Сптуњик објашњава да је реч о хеликоптеру изванредних перформанси, идеалан је за гашење пожара у урбаним срединама.
„Има могућност лебдења, има могућност хоризонталног гашења пожара, носи довољну количину воде. Једнако је важно и то што му не требају велика залетишта, у смислу водене површине, он лебдећи купи воду. Здушно сам за то да што пре добијемо још две летелице, то је неки оптимум за нашу територију, за наше услове“, каже Мандић.
Идеалан за пожаре у небодерима
Он додаје да Камов Ка-32 није једина летелица погодна за гашење пожара у урбаним срединама. Има их више, али је, како каже, ова руске производње најидеалнија за гашење пожара на високим зградама.
„Показао се одлично на облакодерима, небодерима, а Београд има доста таквих зграда. Мислим да је једини у региону, а можда и у Европи који има способност да гаси пожаре на високим солитерима. Јутрос је било крштење, показао је ефикасност, показао је једноставност и брзину деловања. Брзо дејство је важно, а њему јако мало времена треба за припрему“.
Мандића смо питали и да ли је потребна захтевна преобука пилота, уколико Србија набави још два хеликоптера Камов Ка-32, с обзиром да је реч о веома специфичној летелици.
„Не треба никаква посебна. Имамо изванредне пилоте који су довољно обучени, искусни, зрели. За врло кратко време се изврши преобука, за кратко време можемо да добијемо изванредно обучене пилоте који могу да управљају овим машинама, а технички састав већ постоји, људи су ту“.
Противпожарни хеликоптер Камов Ка-32
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Најважнија безбедност
Пилота који има велико искуство у ваздуху, али и у обучавању, питали смо и зашто је подизању Ка-32 претходио лет два мања хеликоптера. Каже да је то део стандардне процедуре.
„Прво иде извиђање, да се сними терен, да се види ниво пожара, интензитет ватре и сама локација. Ветар је јако битан и на основу њега се доноси одлука да ли може да се употреби такав хеликоптер, да ли је сврсисходно. А на првом месту је питање – да ли је безбедно. То су ипак ванредне, неочекиване ситуације. Процедура није стандардна, много тога мора де се извиди, да се сними, процени, пре него што се донесе одлука да се употреби једно тако скупоцено средство“, закључује Мандић.
У идеалним условима овај хеликоптер може да за сат времена направи 10 водозахвата, односно да баци до 50 тона воде. Водени топ може да добаци до 40 метара, избацује 63 литра воде у секунди.
Осим за гашење пожара, Ка-32 може се користити и за пренос тешког терета. Може да превезе до 13 људи. Максимална брзина му је 260 километара на сат, може да оствари долет од 650 километара.
Погледајте и: