Подкаст

Свет већ осећа економске ефекте због кризе у Црвеном мору | Енергија Спутњика

После проблема са међународним поморским транспортом роба кроз Суецки канал, када је почетком 2021. године пловидба била онемогућена због тога што се брод „Евер Гивен” препречио у овом морском пролазу, поново имамо смањење саобраћаја.
Sputnik
Овога пута због тога што су Хути, подржавајући Палестинце, отпочели са нападима у Црвеном мору на бродове земаља које у сукобу у Гази подржавају Израел.
Црвено море је, према писању портал „Плутон Логистикс“ супер-аутопут до Суецког канала, јер 50 до 60 бродова пролази кроз канал сваког дана (то је 19.000 бродова годишње), укључујући око 30 одсто светског контејнерског саобраћаја. Уколико компаније заиста промене руте то ће продужити транзитно време и до 20 дана што може поставити потпуно нова „правила“, али и трошкове пословања за све оне који имају потребу за оваквим транспортом.
Уједињене нације су саопштиле да је саобраћај на тој релацији у децембру прошле и јануару ове године већ смањен за 42 одсто. Процене економских ефеката овог проблема, јер танкер са течним теретом, контејнерски и бродови са расутим теретом сада морају да плове дужим путем – око афричког Рта добре наде, што пловидбу продужава за око две недеље.
Са првим нападима на бродове у Црвеном мору најпре је реаговало тржиште сирове нафте. Тај први, психолошки ефекат на тржишту „црног злата” брзо је анулиран али, онемогућавање брзог и сигурног превоза сировина, резервних делова и готових производа већ је дуплирало цене транспорта. Поскупело је и осугурање бродова.
Поново се, као у време короне, када је међународни транспорт био онемогућен због других разлога, јављају проблеми са капацитетима, испоруке ће каснити, а у наредном периоду потребно је планирати дуже време испоруке.
Због свега овога земље чији извоз или увоз је доведен у питање већ планирају алтернативна решења за транспорт робе железничким, друмским или ваздушним путем. Ова евентуална преусмеравање превоза на алтернативне транспорте ће, осим на продавце и купце као и на бродске компаније утицати и на пословање лука у свету, одакле би ти бродови требало да крену, односно, да у њих стигну.
О томе шта се све може искомпликовати ако се криза у Црвеном мору убрзо не заврши у данашњој „Енергији Спутњика“ Јелица Путниковић разговара са Бојаном Станићем, помоћником директора Сектора за стратешке анализе у Привредној комори Србије.

О емисији „Енергија Спутњика“

Енергија Спутњика“ је емисија портала и радија Спутњик коју води Јелица Путниковић, стручњак за енергетику.
Теме су махом везане за енергетику и економију, локалног и глобалног карактера, а гости су стручњаци у својим пољима. Емитује се сваког уторка у 21.00.
Коментар