ДРУШТВО

Објављени нови правилници о оцењивању – шта се све мења

Министарка просвете Славица Ђукић Дејановић појаснила је да се новим правилницима о оцењивању ученика у установама основног и средњег образовања и васпитања, које је Министарство објавило данас, предвиђа бројчано оцењивање владања у основним и средњим школама, почев од другог разреда основне школе.
Sputnik
Ђукић Дејановић је истакла да се правилницима прецизира поступање и критеријуми за оцењивање владања ученика, које се врши два пута у полугодишту и утиче на општи успех ученика.
Она је додала да је важно да ученици знају да се и њихово понашање оцењује и да оцена из владања утиче на њихове резултате и општи успех, наводи се у саопштењу Министарства просвете.
Нови правилници су део активности којима се јача васпитна улога школа и образовни систем за превенцију и одговор на насиље, а донети су ради усаглашавања са изменама и допунама Закона о основама система образовања и васпитања, који је усвојен у новембру прошле године и предвиђа бројчано оцењивање владања у основним и средњим школама, почев од 2. разреда основне школе.
Министарка је објаснила да ће приликом закључивања оцене из владања, одељењско веће узимати у обзир и ангажовање ученика у ваннаставним активностима, у планирању и реализацији превентивних активности, његово понашање према другим ученицима и запосленима и извршавање школских обавеза, изостанке, изречене васпитне и васпитно-дисциплинске мере.
Такође је објављен и Правилник о друштвено-корисном, односно хуманитарном раду, а министарка је истакла да је сврха друштвено-корисног рада у школама је развијање емпатије, солидарности и сарадње и активизма.
„Кроз ове активности ученици би требало да унапреде вештине потребне за одговорно учешће у друштву, као и да буду оснажени да поштују и промовишу људска права. Друштвено-корисне активности у школама нису више само алат појачаног васпитног рада, као што је то био случај до сада, него су саставни део превентивног плана заштите од насиља који се планира годишњим планом рада школе и остварује се ради укључивања свих ученика“, рекла је Ђукић Дејановић.
У циљу уједначавања праксе и поступања, уређен је и начин оцењивања ученика дуже оправдано одсутног са наставе, специфичности оцењивања у музичким и балетским школама и прецизиране су већ постојеће одредбе које се односе на поништавање писаних провера знања када је више од 50 одсто негативних оцена.
Прецизирање доноси да се писана провера поништава у случају да 50 одсто ученика који су проверу радили добије негативну оцену.
Уређено је и поступање школа у случају да родитељи више од половине ученика из истог одељења сматрају да одређени наставник наставу и друге облике образовно-васпитног рада, вредновање, праћење, проверавање и оцењивање ученика не спроводи у складу прописима, као и када стручни сарадник не остварује задатке прописане Законом.
За средње школе додатно је уређен и број оцена за предмете и програме за фонд часова мањи од два недељно, као и оцењивање у средњем стручном и дуалном образовању у односу на специфичности практичне наставе.
Министарка је најавила да ће наредних дана бити објављене процедуре поступања установа образовања и васпитања у кризним догађајима, које ће бити део Правилника о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање.
Поред тога, припремљен је и приручник „Поступање установа образовања и васпитања у кризним догађајима“ и обуке у циљу оснаживања запослених за благовремено реаговање у кризним ситуацијама.
Министарство наводи да су подзаконска акта израђена у сталним консултацијама и сарадњи са надлежним институцијама и представницима школа, заједница школа, свих репрезентативних синдиката просветних радника, као и струковних удружења, који доставили своје предлоге.
Додају и да је након израде прописа одржана још једна серија састанака са синдикатима, у циљу додатних усаглашавања и унапређења, што је резултирало и њиховим коначним усвајањем и објављивањем.
Погледајте и:
Коментар