КУЛТУРА

Свако време има хероје спремне да одбране љубав и доброту

Верујем да свако време носи своје хероје и верујем да би се и у овом дигиталном свету појавили појединци који би били спремни да помогну другом, заједници, опстанку човечанства, љубави и доброти, каже глумац Радивоје Раша Буквић, чијим је редитељским првенцем „Још један дан“ почео 52. ФЕСТ.
Sputnik
У разговору са Спутњик Буквић открива зашто је решио да стане иза камере, шта је научио од Мире Бањац и Пурише Ђорђевића, а шта од Лијама Нисона и Лика Бесона и због чега сматра да професија глумца носи велику одговорност.
Отворен 52. ФЕСТ
Како сте се одлучили да станете иза камере?
- Имам жељу већ десетак година да испричам једну причу из детињства. С обзиром да сам радио дуго у Француској, гледао сам како настају филмови и схватио сам да би се изабрала добра тема, она мора да буде проживљена и лична. Толико тога се дешава у овим нашим крајевима, а не причамо о томе. Постоји дивна пословица: „Орхидеје расту на ђубришту“. Да бисмо имали добру драму, морамо да имамо подлогу, живот који је упознао драму. Дванаест година у Паризу ми је дало до знања да у Француској мањка драме. Имају велику продукцију - око 250 филмова годишње од којих одређени број нема драмску подлогу, јер редитељ једноставно није доживео драму у свом животу. Није им, рецимо, нестало струје од 1945. године. Нису имали озбиљнијих друштвених трвења, осим револуционарних када су се на улицама бранили закони социјалне природе. Онда сам схватио да би ми требало да се бавимо нашим орхидејама и ископао сам причу која ме је надахнула да напишем сценарио за дугометражни филм радног наслова „Антиталенти“ који је у развоју. Спремајући се за тај филм написао сам кратки филм надахнут ликом деда Панта који је оригинално инспирисан животом моје баке. Желео сам да кратким филмом испричам причу о својој баки која је до краја живела достојанственим, честитим и лепим животом. Била је радосна до краја и желео сам да покажем како старост и усамљеност могу имати и лепу страну.
Мира Бањац у филму "Још један дан" Радивоја Буквића
За главну улогу одабрали сте невероватну Миру Бањац, каква је била сарадња са том глумицом пуном оптимизма и радости?
- Научно-фантастична. Мира је једна топла, дивна, ведра госпођа која у свакој улози плени. Да статира у трећем плану, она својим бићем призове пажњу публике. Мира је Сремица, а моја бака је била Банаћанка, па сам мислио да би она била идеална. Мало сам се бојао како ће реаговати имајући у виду њене године, она је пета најстарија глумица у свету. Али, схватио сам да се она радује сваком радном дану, да њу посао одржава, даје смисао и пулс животу. Донела је ону дозу радости коју је имала моја бака када је живела своје последње дане и захваљујући њој овај филм је дирљив и емотиван.
Које то теме не примећујемо, а сматрате да их треба обрадити у кинематографији?
- Требало би да се бавимо темама које нас дирају, животом наших грађани на почетку 21. века и данас. Можемо се бавити децом, животима наших родитеља, наших државника, људима у расејању. Имамо скоро пет милиона људи ван земље, а филмска камера никако да оде да сними живот, рецимо, нашег човека који живи у Француској и који је 20 година провео по ратиштима, потуцао се по разноразним гудурама као југословенски, па српски војник, па је касније био у Легији странаца и после две деценије добио пасош и право да живи нормалним животом. Најбоља тема је она која је непретенциозна, која има за циљ да исприча малу причу, а да се обраћа универзалном гледаоцу.
Серија "Азбука нашег живота: Насиље нема националност ни пол
Једна од таквих тема је психичко злостављање у партнерским односима којом се бави друга сезона серије „Азбука нашег живота“. Колико је и Вас ова прича освестила?
- Сви ми мање или више током свог одрастања доживљавамо неку врсту насиља, тога има свуда. Од тога пате и Американци, Руси, Срби. Насиље нема националност ни пол. Пате једнако и жене и мушкарци. Можда више жене. Не желим да мерим, али психичко злостављање јесте скрајнута тема. Серија „Азбука нашег живота“ настојала је да рашчлани све замке на које људи наилазе. Појединац и не зна да је малтретиран, а када то схвати, осећа губитак самопоуздања и достојанства. Тада се налази у мрачној ћелији, нема снаге да говори о томе ни својим најближим. О томе говори ова серија, теми која никако да дође на ред, јер смо доживљавали друге врсте агресије - физичке, ратне, разноразне егзодусе.
Да ли Вам је било тешко да разумете и одбраните лик Вељка који психички злоставља главну јунакињу?
- Велики изазов је када вам понуде улогу која ће изазвати у најмању руку амбивалентну реакцију или ће људи чак почети да вас мрзе. Мени је Вељко донео изазов да покушам да оправдам негативца, а то сам урадио тако што сам схватио да се ради о болесном човеку, о патолошкој љубомори, када човек у сваком тренутку има осећај да га партнер вара. Ми смо сви данас мање или више полунормални јер живимо живот који превазилази човеков ритам. Вељко једноставно изгуби контролу и из њега изађе оно најцрње.
Радивоје Раша Буквић у серији "Беса"
У припреми је трећа сезона „Бесе“. Када сте тако дуго у једном лику попут Уроша Перића, јунака кроз чију судбину се прелама борба добра и зла, колико то утиче на Вас?
- Схвативши пре десет година да ја нисам лик који тумачим, него да сам много удаљен од онога што се дешава мом лику, успео сам да направим једну врсту бедема и то ми помаже. Тај осећај да се то што се дешава мом лику не догађа мени, много ми значи у ситуацијама када морам да снимим нешто што ми не прија, када сам понижен, а то је оно што се дешава Урошу Перићу.
На претходном ФЕСТ-у сте били са филмом „Уста пуна земље“ Пурише Ђорђевића. Како је та прича о смислу постојања, животу и смрти променила Ваш унутрашњи свет и Ваш поглед на спољашњи свет?
- Игром случаја ја за то дело Бранимира Шћепановића знам 20 година. Читајући га доживљавао сам невероватне слике у мом уму и машти, то је дубоко утицало на мене. Када су ме пре три године питали да ли бих радио ту новелу, насмејао сам се, а када сам чуо име Пуриша Ђорђевић, обрадовао сам се. Сарађујући са њим, схватио сам да је човек жив док год жели да доприноси, док његово постојање има смисла. Пуришу је одржавала љубав према филму, према вери да лепота може заиста да утиче тако да свет промени на боље. Дирљиво је и лепо било видети да деведесетосмогодишњи дечак и даље остварује свој сан. То је за наук свима нама који имамо осећај учмалости и депресије.
Филмом „Чувари формуле“ подсетили сте све на значај хуманости. Да ли имате утисак да сте том причом успели да пренесете поруку у времену када нам је хуманост можда потребнија но икад?
- Апсолутно. Успели смо и то не само у оквиру нашег језичког говорног подручја него и у Естонији, Паризу, Палм Спрингсу, Истанбулу, Локарну. Где год се појавио изазвао је френетичну реакцију, ако не и стојећи аплауз. Оно што је значајно у овој причи јесте што су обични људи хероји и мали људи доносе преокрете у великим биткама. Ја верујем и дан данас да мали човек има велику моћ, али ми данас - због јављања роботике и вештачке интелигенције - доживљавамо своје место као нижеразредно. Ја се са тим не могу сложити. Верујем да свако време носи своје хероје и верујем да би се и у овом дигиталном свету појавили појединци који би били спремни да помогну другом различите вере, заједници, опстанку човечанства, љубави и доброте.
Играли сте у хитовима „Коко Шанел и Игор Стравински“, „Умри мушки 5“, „Транспортер“, „96 сати“, сарађивали са звездама као што су Брус Вилис, Лијам Нисон, Ед Харис, Катрин Денев, редитељ Лик Бесон...Шта вам је из тог искуства било најдрагоценије?
- Сви велики људи које сам срео у досадашњој каријери били су доступни, обични, пристојни и уљудни. Што је човек успешнији он је једноставнији. Мислим да је то суштина успеха – да останеш оно што си био када си се родио, што си био у детињству, па у младости, кроз каријеру до старости. То ми је дало упуте како би и ја требало да се понашам.
Петар Краљ Вам је још док сте били студент рекао: „Лако је постати глумац, треба остати глумац“. Да ли је био у праву?
- Позоришна сцена је издугнута метар изнад земље и људима који ходају по њој даје позицију са које постигну успех или изазову блештавост у очима посматрача. Када се спусти са те сцене човек се не спушта на ниво земље, већ испод земље. Што је сцена бљештавија, то је понор мрачнији и дубљи. Овим речима Љубомир Симовић објашњава судбину глумаца. Бити у фокусу великог броја људи и континуирано проналазити снагу и радост да се поново попнеш и да поново засијаш, лакше је када је човек млад. Зато није лако остати глумац као Мира Бањац.
Носи ли извесну одговорност бити глумац?
- Велика је то одговорност. Глумац може бити забављач, глумац нас може подсетити на неке догађаје из историје који су одлучили ово време у коме живимо. Од глумца зависи да ли ће се мање или више псовати у школама. Глумац је огледало друштва, заједнице. Обичан гледалац ретко може да препозна шта је у глумчевој игри сценарио, режија, а шта он сам. То је комплексна професија коју јако волим и за коју схватам да је друштвено веома битна.
Да ли ћете се више посветити режији?
- Не оптерећујем се превише будућношћу. Трудим се да живим сваки дан као да је последњи. Волео бих да успем да испричам неке приче и као сценариста и као редитељ, али и ово до сада је било супер. Планирам на лето следеће године да снимам филм „Антиталенти“, а последње што сам радио је француски филм „Сулак“ о животу Бруна Сулака и његовог пријатеља Стива, романтизовану драму о пљачкашима који су шездесетих обележили подземље Француске. Нико не зна како се Стив заиста звао – да ли Радиша Јовановић или Новица Живковић. Био је из Лесковца. Имао је два пасоша и нико никада није могао да установи ко је заиста био Стив.
КУЛТУРА
Почиње ФЕСТ
КУЛТУРА
Истинита прича о победи људскости, филм „Чувари формуле“ премијерно пред домаћом публиком
Коментар