Западне санкције само су убрзале напоре Русије у замени увоза и истраживању иновација.
Ограничења која су увеле САД и ЕУ спречавајући произвођаче авиона попут „Боинга“ и „Ербаса“ да обезбеде резервне делове, одржавање и техничку подршку Русији навела су ову земљу да удвостручи производњу сопствених путничких авиона за кратке и средње релације.
Главне компоненте руске производње
СЈ-100 и МС-21-310 сматрају се пионирима супституције увоза у домаћој ваздухопловној индустрији, рекао је заменик генералног директора Централног аеро-хидродинамичког института „Жуковски“ (TsAG) Михаил Жиченков.
„Ми спроводимо (структурно) испитивање чврстоће МЦ-21 заједно са Јаковљевим ПЈСЦ“, рекао је Жиченков за „Научну Русију“. „У 2022. години, МЦ-21 опремљен мотором ПД-14 руске производње и домаћим композитним крилом је сертификован од стране Федералне агенције за ваздушни саобраћај“.
МЦ-21-310 је нова генерација средњег авиона са капацитетом од 163 до 211 путника.
Руски конструктори авиона су, такође, ремонтовали СЈ-100, млазни авион нове генерације за превоз на краћим релацијама са максимално 103 седишта, како би резервне делове и материјале стране производње заменили домаћим.
Авион СЈ-100 са руским компонентама које замењују увозне на свом првом лету
© пресс-служба ОАК
/ „Спроводимо фреквенцијска испитивања прототипова СЈ-100 да бисмо потврдили безбедност летних тестова и пружили свеобухватне информације о својствима модернизованих компоненти направљених од домаћих материјала“, објаснио је Жиченков. „Ове године, један од унапређених авиона СЈ-100, као замена за увозне, успешно је завршио свој лет у Комсомолску на Амуру. То је био прототип са француско-руским моторима СаМ146, а сада тестирамо снагу још једног СЈ-100 са домаћим мотором ПД-8. Авион се већ припрема за летна испитивања“.
Жиченков је објаснио да су главне компоненте оквира авиона СЈ-100 — укључујући труп, крила, хоризонтални и вертикални реп, пилоне за монтажу мотора, стајни трап и команде авиона — руске производње.
„Сматрамо да делови направљени од домаћег материјала ни по чему нису инфериорни у односу на увозне аналоге, а у неким случајевима — на пример, ако говоримо о крилу и пртљажнику авиона — супериорнији су“, наглашава овај стручњак.
МЦ-21 је постао први руски дуголинијски авион са крилима од композитних материјала.
Композити су направљени од два или више материјала са различитим физичким и хемијским својствима. Обично су јефтинији, лакши и издржљивији у поређењу са уобичајеним материјалима. Учешће композита у оквиру авиона МЦ-21 износи 30 одсто.
Серијске испоруке могуће од 2023. године
Према руском одбрамбеном конгломерату „Ростек“, домаће композитне материјале за конструкцију крила авиона развили су научници са Московског државног универзитета, агенције за нуклеарну енергију Росатом и стручњаци из ваздухопловне индустрије. Авион МЦ-21-300 са сада већ познатим „црним крилом” од домаћих композита извео је свој први лет 25. децембра 2021. године.
„Што се тиче предности композита, можда је најважнија лакоћа композитних компоненти, као и одсуство корозије“, објаснио је Жиченков. „Ако узмете узорак метала и композита исте дебљине, они би могли да буду скоро слични у смислу чврстоће, али ће композит бити око 40-50 процената лакши.“
„Ако је оквир авиона лакши, може да прими више путника и горива, чиме се повећавају домет лета и друге важне карактеристике“, наставио је стручњак. „Смањење тежине авиона био је један од главних циљева ваздухопловства кроз његову историју.
Жиченков наглашава да још више обећавају хибридни детаљи који комбинују метал, композите и друге компоненте.
„Метал, на пример, проводи струју боље (од композита) и заштићенији је од удара грома“, рекао је он. „Зато пројектанти на спољну површину крила постављају танку металну громобранску мрежу која треба да скрене пражњење у случају удара грома, односно композитно крило мора бити додатно заштићено од утицаја грома.“
Серијске испоруке авиона МЦ-21 могле би да почну 2026. године, рекао је новинарима после фебруарског обраћања председника Русије Владимира Путина Савезној скупштини генерални директор „Ростека“ Сергеј Чемезов. Он је додао да ће тестови бити завршени у најкраћем могућем року, али још није познат тачан датум завршетка.
Док су руски СЈ-100 на кратким релацијама у функцији од 2011. године, очекује се да ће МЦ-21-310 ускоро попунити нишу националног авио-саобраћаја на средњим релацијама. У међувремену, планови за производњу руских домаћих авиона за дуге релације су већ у току.
Погледајте и: