У петак ујутру, нешто после седам сати по средњеевропском времену, америчка компанија за сајбер безбедност „Краудстрајк“ послала је упозорење клијентима да њен програм „Фалкон Сензор“ руши „Виндоуз“, што се манифестује „плавим екраном смрти“ на рачунарима.
У упозорењу, компанија је објаснила како корисници могу да реше проблем „пешке“, навео је Ројтерс, позивајући се на увид у обавештење „Краудстрајка“.
„Мајкрософтов“ оперативни систем уграђен је у рачунарске системе широм света, па је његов пад због ажурирања „Краудстрајковог“ програма пореметио рад болница, зауставио ваздушни саобраћај и емитовање телевизијских програма и пореметио пословање банака.
„Осигуравачи се припремају за стотине, ако не и хиљаде потраживања од организација погођених догађајем у вези са „Краудстрајком““, рекао је Рајан Грифин, партнер у компанији „McGill and Partners Ciber Attack“задужен за кибернетске нападе.
Међутим, неће све компаније добити надокнаду за изгубљено време и новац.
Маркос Алварез, шеф осигурања у рејтинг агенцији „DBRS Morningstar“, рекао је да стандардна политика прекида пословања у оквиру редовног програма комерцијалног осигурања не покрива губитке проузроковане нестанком система крајем прошле седмице.
Вероватно их не покрива ни свака полиса сајбер осигурања коју компаније купују одвојено.
„Неке полисе сајбер осигурања искључују инциденте који нису резултат намере да се нанесе штета“, објашњава извршни директор „Сајберрајтове“ платформе за осигурање од сајбер ризика Нир Пери.
У таквим случајевима економска штета може да се мери десетинама милијарди долара, наглашава Пери, напомињући да би догађај крајем прошле недеље могао да изазове „катастрофу осигурања“.
Инцидент би такође могао да подстакне судски поступак против „Краудстрајка“ и „Мајкрософта“.
Ове две компаније нису одмах одговориле на Ројтерсов захтев за коментар на наводе сектора осигурања.
Стручњаци осигуравајућих кућа наглашавају да се пад система крајем прошле недеље не може приписати „вишој сили”. Таква клаузула елиминише одговорност компаније за непредвидиву и неизбежну катастрофу која га је спречила да испуни своје уговорне обавезе.
„То би требало да буде покривено сајбер осигурањем... Такав догађај није ван наше контроле“, објаснила је Мередит Шнур, шефица сајбер праксе у САД и Канади у брокерској фирми „Марш“.
Погледајте и: