Легендарни совјетски конструктор Павел Осипович Сухој направио је десетине серијских и експерименталних авиона и увео многа од најновијих техничких решења у борбену авијацију.
Влада СССР-а га је 29. јула 1939. године именовала за главног конструктора фабрике која се налази у Харкову – тада је „рођен“ чувени биро.
Конструктори су добили задатак да покрену серијску производњу бомбардера кратког домета ББ-1 (Су-2) и да развију његове модификације. Сухој је успео у томе. Од 1940. до 1942. године ваздухопловство Црвене армије је добило око 900 летелица.
Како се наводи у материјалима „Ростеха“, Су-2 се од осталих авиона Другог светског рата разликовао по пространој кабини, која је пилоту омогућавала добру видљивост. Авиони „сухој“ су учествовали у Стаљинградској бици и коришћени су као бомбардери кратког домета и као извиђачки авиони.
Извршни директор агенције „Авиапорт“ Олег Пантелејев назвао је Су-2 изванредном летелицом Другог светског рата. По бројим карактеристикама био је напреднији од тадашњих летелица, али СССР није имао индустријске могућности да покрене заиста масовну производњу те летелице.
Авион је био потцењен, али је ипак успео да значајно допринесе обуздавању офанзиве Вермахта у почетној фази рата, рекао је Пантелејев за „РТ“.
„Управо су Сухојеви лични квалитети као конструктора и организатора у бројним случајевима омогућили настанак авиона који су буквално били испред свог времена. Сухој се ослањао на оно што највише обећава у различитим областима. То је допринело да се брзо створи неколико генерација млазних авиона, који су по својим главним техничким карактеристикама били испред својих страних пандана“, објаснио је он.
Перспективни борбени авиони
У материјалима Уједињене корпорације за изградњу авиона (ОАК) наводи се да је током првих година постојања конструкторског бироа колектив компаније дизајнирао и тестирао неколико модела перспективних борбених авиона.
Међу њима су двоседи, двомоторни оклопни јуришни авион Су-8, експериментални ловац Су-5, ловац на млазни погон Су-7, извиђачки авион/коректор артиљеријске ватре Су-12, као и тренажни бомбардер УТБ-2.
„Посебно треба истаћи млазне авионе конструкторског бироа: ловце Су-9, Су-11, Су-15, Су-17 и бомбардер Су-10, који су настали између 1944. и 1949. године. Колектив је 1944. године започео рад на ловцу са два турбомлазна мотора С-18“, наводи се на сајту ОАК.
„Пресретач Су-9 је био у употреби око 20 година и постао је основа за породицу авиона – Су-11, Су-15, Су-17“, писао је „Ростех“.
Ловци Су-7 сматрају се најдуговечнијим – били у служби СССР-а и девет других земаља света око 40 година.
На основу Су-7 развијено је више од десет модификација, укључујући експерименталне авионе и летеће лабораторије.
Погледајте и: