ЕКОНОМИЈА

Зашто је нафтовод према Мађарској за Србију један од приоритета

Живимо у времену када су интерконекције од великог значаја, нарочито у области енергетике. Довољно је видети колико се гради гасних интерконекција и колико се енергетски системи повезују. Са друге стране, врло ретко се говори о снабдевању сировом нафтом. Континенталне државе које имају само један правац снабдевања, попут Србије, сносе велики ризик.
Sputnik
Овако генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић гледа на могућност проширења нафтног снабдевања у Србији, пре свега преко Мађарске и нафтовода „Дружба“ и на његов значај у погледу енергетике и привреде.
Он овако одговара и на питање везано за проблеме које Словачка и Мађарска имају са Украјином око трансфера гаса и нафте цевоводом Дружба, наглашавајући да је баш зато неопходна диверсификација проблема.
Премијер Србије Милош Вучевић изјавио је на састанку са амбасадором Русије у Београду Александром Боцан Харченком да је изградња нафтовода Србија-Мађарска један од приоритетних пројеката Србије.
За сигурност снабдевања Србије природним гасом, Вучевић је нагласио да је проширење складишта гаса у Банатском Двору један од приоритетних пројеката у енергетском сектору, као и изградња нафтовода Србија-Мађарска, чији почетак је планиран наредне године.
Србија и Мађарска су још у октобру 2022. договориле изградњу нафтовода, који би омогућио да се Србија снабдева јефтинијом нафтом са Урала, прикључењем на руски нафтовод „Дружба“.
У овом времену свака инвестиција која води ка смањењу ризика и сигурности снабдевања је пожељна. Када би се посматрао само економски аспект нафтовода, тешко да би се нашло оправдање због чега треба улагати новац у изградњу таквог пројекта на релацији до Мађарске, али са сигурносног аспекта, то ће сигурно допринети повећању безбедности снабдевања српског тржишта, рекао је Мићовић за Спутњик.
Илустрација нафтних барела

Муке без луке

Рафинерије у Панчеву, Будимпешти, Братислави и другим континенталним градовима су рафинерије које се налазе ван домета лука и њихово снабдевање једино је могуће цевоводним транспортом. Када постоји само једна цев и један могући правац снабдевања, као што је то сада случај са Србијом, то доноси одређени ризик од прекида снабдевања из различитих разлога, објашњава Мићовић.
Ми можемо делимично да задовољимо своје потребе увозом деривата нафте, али логистика која би обезбедила дугорочно снабдевање на тај начин не постоји. Из тог разлога је прерада сирове нафте прави начин. Рафинерија Панчево снабдева српско тржиште са око 80 одсто и то је значајан удео, али када имате додатни правац снабдевања нафтом, тада се повећава и сигурност снабдевања.
Изградња нафтовода изискује огроман новац и њега може градити само држава – нико други нема право на то. Инвестиција ће сигурно бити велика, али и корист од ње ће такође бити подједнака, оцењује Мићовић.
Погледајте и:
Коментар