РЕГИОН

„Ватикан“ усред Тиране: Нова Рамина „држава“ којом не управља ислам него - секта

Најављено формирање исламске бекташке државе унутар албанске престонице Тиране, по угледу на Ватикан, председник Врховног сабора Исламске заједнице Србије Мухамед Јусуфспахић описује као национално и политичко питање, које нема никакве везе са исламом. Најаву за овакав чин тумачи као борбу против монотеизма.
Sputnik
Председник Владе Албаније Еди Рама најавио је оснивање нове државе, по угледу на Ватикан, за верско братство бекташа. Та суверена држава Бекташијског реда обухватала би једну енклаву у Тирани, а према наводима Едија Раме, пројекат ће „допринети промоцији Албаније као поносне земље толерантног ислама“.
Како амерички медији наводе, очекивана држава у Тирани биће суверена попут Ватикана, а контролисаће територију четири пута мању од папине, чиме би постала најмања земља на свету.
Бекташијски ред или бекташи, објашњава муфтија Јусуфспахић, нису муслимани, већ обожаватељи култа Алије, а кроз историју су то углавном били османски војници.
Сам назив говори о томе да они имају везе са неким Бекташом и да су његови следбеници у обожавању култа Алије. Тај ред или та секта нема никакве везе са монотеизмом и исламом, рекао је муфтија Јусуфспахић за Спутњик.
Мухамед Јусуфспахић, председник Врховног сабора Исламске заједнице Србије
Иначе, Алија је сродник Божијег посланика Мухамеда, а култ Алије га обожава. Муфтија објашњава да Алија јесте добар човек, али да никако није Бог, исто као што је и Мухамед весник Божји, али не и Бог - постоје следбеници Божјих весника, Мухамеда, Исуса, Мојсија, али бекташи обожавају Алију, који је и сам Мухамедов следбеник, а њих и шиити и сунити сматрају јеретицима.

Ко им је вођа?

Према најавама, на челу те државе бекташа налазио би се вођа покрета Бекташијског реда Едмонд Брахимај, познатији као Баба Монди. Територија која би требало да се нађе под његовом контролом износи 27 хектара и обухвата стамбени комплекс у источној Тирани. У плану је да та држава добије своју засебну администрацију и документа, односно пасоше, као и утврђене границе. У њој ће бити дозвољен алкохол, а жене ће имати право да носе шта год хоће.
Иако је Монди изјавио да не жели да буде диктатор, он је јасно нагласио да ће једино ограничење његовог ауторитета бити бог. Иначе, он је потврдио да су бекташи данас у Албанији регистровани као невладина, непрофитна организација.
Када бисмо питали вођу бекташа Едмонда Брахимаја односно Баба Мондија које је вероисповести, он би и сам казао да није муслиман, да не клања прописане молитве, да користи алкохол који је у исламу забрањен, да не пости у месецу Рамазана и тако даље. Ово нема никакве везе са исламом, изричит је муфтија Јусуфспахић.
Муслимански верници током молитве, Бајракли џамија, Београд
Он такође сматра да је потпуно погрешно доводити ову најављену државу у било какву везу са Ватиканом, али и да с друге стране бекташи никако нису исламска струја.
Јусуфспахић додаје и још један занимљив детаљ о бекташима – они су, како каже, одиграли значајну улогу у лобирању за независност Косова, а у овом тренутку су највероватније потребни Едију Рами за ојачавање албанства. Овим потезом, каже муфтија, Еди Рама и његова влада желе и да финансијски појачају улагања у Албанију и са те стране овај потез је сасвим разумљив.

Издаја Бога

Кад је реч о Баба Мондију, он је изјавио да је урађена књига која говори о географској распрострањености бекташа у Албанији, коју планирају да покажу међународним институцијама „да би се знало ко су“. Циљ књиге је, како каже, да покаже све области где се налазе бекташи и да се на њима налази 113 текија и 1.100 турбета која су за њих света места. Сва та места биће обележена на мапи да их, како истиче Монди, „виде цела Албанија и цео свет“.
Монди је, каже муфтија Јусуфспахић, заинтересован да то његово мало царство буде његово. Џамије су, како истиче, верски објекти муслимана, а верске објекте бекташа не зна како би могао назвати, али богомоље сигурно нису.
Бајракли џамија у Београду
То је све национално-политичка ствар која је, објашњава Јусуфспахић, замишљена тако да буде што удаљенија од ислама, како би они у тој својој националној борби добили подршку што већег круга утицајних фактора на светском нивоу.
Ово јесте борба против изворног, чистог и Богом објављиваног монотеизма преко свих весника, изричит је муфтија.

Ислам и албанство

Он додаје да се не може знати како ће становници Тиране реаговати, али да се зна да су Албанци врло јединствени и сложни и да имају свој циљ: њих сједињује њихова вера у албанство и њихова вера се управо и зове албанство - у њиховом случају, вера је нација изнад свега, односно албанство изнад свега.
Верујем да ће бити и Албанаца који ће се одупрети томе да их било шта од било каквог национализма удаљи од изворности вере самом Богу. Ако бих покушао да преведем реч Алах на српски или било који други језик, тако бих то пренео – удахнитељ самог даха. Било који муслиман Богу одан и Богу предан међу Албанцима који је првенствено муслиман и који уопште не гледа на национално питање, не може се наћи међу њима.
Муфтија каже на крају да се не зна колико ће људи пасти под притисак и искушење пара, да то само Бог зна, али да то није више прича везана само за Албанце и замку у коју они упадају, већ је то прича која се односи и на Арапе и сваку другу нацију, јер је стављање национала изнад Бога прва станица издаје Бога.
Погледајте и:
Коментар