Вештачка интелигенција, одавно је јасно, преузеће пословне задатке који се понављају а који се могу аутоматизовати. Директори компанија ће на крају отпустити људе са позиција које могу да препусте технологији, али шта ће бити са њима, односно може ли их вештачка интелигенција заменити и преузети управљање?
На први поглед, овако нешто не делује реално, али недавни експеримент који су спровели научници на Кембриџу показује да би вештачка интелигенција могла добро да се снађе и на руководећим позицијама. У истраживању су учествовали студенти, виши директори једне банке и Чет ГПТ-40.
Где су људи засад незаменљиви
Да би сазнали ко је бољи извршни директор, учествовали су у игри коју је дизајнирао „Cambridgea Strategize.inc“. Игра ставља учеснике на позицију генералног директора аутомобилске компаније који се суочава са сличним изазовима приликом доношења одлука као извршни директори у стварним компанијама. Такође, у оквиру игре се прати ефекат квалитета донетих одлука како би се квалитет тих одлука упоредио.
Циљ игре је да остану на тој позицији што је дуже могуће пре него што их отпусти виртуелни управни одбор и истовремено максимизирају тржишну вредност компаније.
Овај тест је показао да АИ заиста може успешно да замени директоре компанија и њихове послове у већини случајева, али не и у свим. Проблем је, наиме, када се деси ситуација која се у пословном и политичком свету назива „црним лабудом“.
То су неочекиване и крајње негативне ситуације које је у основи немогуће предвидети, попут пандемије. У овим ситуацијама вештачка интелигенција није успела да реагује брзо и ефикасно, док су људи који су учествовали у експерименту успешно успели да се прилагоде ситуацији, наглом снижењу цена и паду потражње корисника.
Вештачка интелигенција може да буде боља од људи
Али зато је, када је реч о свакодневном пословању, вештачка интелигенција показала да не само да може да се такмичи са људима, већ да може да буде боља од њих, односно да ефикасније управља компанијом. Ова технологија је тако постигла боље резултате за већину података – профитабилност, управљање залихама, оптимизацију цена и дизајн производа.
Хамза Мудасир, један од истраживача који је водио експеримент, посебно је издвојио дизајн аутомобила као област у којој је вештачка интелигенција надмашила људе јер је, на основу фактора као што су доступни делови, цена, преференције корисника и потражња, успела да створи комбинацију која нуди оптималну вредност за оно што купци траже. С друге стране, људи дозвољавају својим предрасудама и личним укусима да утичу на облик и дизајн аутомобила.
Коначни закључак овог истраживања је да вештачка интелигенција још неће заменити извршне директоре, али су зато у опасности они који не користе или не максимизирају могућности које пружа ова технологија, пренео је „Тех Спот“.
Погледајте и: