Овако бивши амбасадор Србије при УНЕСКО Дарко Танасковић коментарише изложбу о српским културним добрима са Листе светске баштине у опасности, која је отворена у седишту Унеска у Паризу. Академик Танасковић је у разговору за Спутњик рекао да је само одржавање овакве изложбе у седишту Унеска велики догађај.
Из личног искуства знам колико је сложен подухват организовати такав догађај у палати специјализоване агенције УН за образовање, науку и културу и порука ове изложбе, сем сведочења о угроженим српском културном и духовном споменичком богатству на Косову и Метохији је и уверљива потврда угледа и позиције коју Србија данас има у Унеску.
Пре само десетак година, објашњава наш саговорник, оваква изложба би из више разлога била тешко замислива, ако не и немогућа. Њена порука је упућена целокупној међународној заједници и, како каже Танасковић, могла би се сажети у реченици: „Ево, то смо ми!“
Срби су одвајкада грађани света и дали смо му културна добра универзалне вредности и трајног зрачења. Сејачи таме, лажи и насиља нису их успели потиснути из културне меморије човечанства и из живота православног српског народа, а њихови представници и покровитељи сигурно ће посетити изложбу. Биће им неодољиво негативно привлачна, а можда и поучна, рекао је Танасковић за Спутњик.
Манастир Грачаница, припрата
© Sputnik / Милица Тркља / Манастир Грачаница, припрата
Албанци се неће зауставити
Самим тим што се изложба односи на српску културну баштину на Косову и Метохији, она неминовно носи и снажну политичку конотацију. Танасковић верује да је сваки тренутак за постављање овакве изложбе у Унеску правовремен, те да нема потребе тражити некакав посебно актуелан повод или стицај околности.
Овакве изложбе, нажалост, не стављају тачку на безочну ревизију историје и извртање историјских чињеница. Без обзира на убедљивост аргумената са којима се Албанци стално суочавају и који им доказују да су њихови фалсификаторски напори не само осуђени на неуспех, већ и карикатурално смешни, они се неће зауставити.
Реч је о једној затвореној и тврдоглавој идеолошкој догми, квазинаучном наративу нациотворног инжењеринга који, као што се зна, иницијално нису покренули и усмеравали сами Албанци, већ велике силе заинтересоване за етно-конфесионалну композицију Балкана која би одговарала њиховим интересима и амбицијама.
Албанци су, обајашњава чувени оријенталиста, у ову „мисију“ која им је поверена безрезервно поверовали и пригрлили је, те због тога остају слепи и за историјску и за савремену реалност.
Албанци на Косову са албанским заставима у Приштини
© Sputnik / Илья Питалев
/ Шта још можемо да урадимо
Професор Танасковић говори да треба имати чврсту вољу, јасан план, много знања и инвентивности како би се пронашле и искористиле све могућности и сви маханизми одбране српске културне баштине на Косову и Метохији.
Нужни су, на нивоу државе, добра организација, нерасипање напора и нужна средства. Значајно је и да се пажња и брига усмере ка целокупном нашем културном наслеђу на КиМ, које је неслућено богато, а не да се задовољимо усредсређивањем на добра са листе Унеска, која су по природи ствари највидљивија.
Поред изложбе у Паризу, отворена је и изложба у Копенхагену на којој је у Краљевској библиотеци представаљена дигитална верзија Мирослављевог јеванђеља и Танасковић каже да овакве манифестације само доказују да Србија на културном плану и те како има шта да покаже свету.
Мирослављево јеванђеље
© Sputnik / Дејан Симић
Умножавање оваквих и сличних културних манифестација у свету може изгледати као „офанзива“ једино у поређењу са њиховом ранијом релативном осеком, али свакако радује и охрабрује. Искуство учи да од културе нема трајно делотворније политике. То није фраза, већ оверена истина. Узмите само примере Кине, Ирана, Египта, али и многих мањих земаља са систематски развијаном културном политику, поред осталог и као сегментом јавне дипломатије, односно меке моћи. Сетимо се, уосталом, и југословенске праксе у овој области, закључује Танасковић.
Погледајте и: