Можда у маркетингу важи правило да нема лоше рекламе, али је у пракси засигурно има. Доктор Ристић је изјавио да му ово није први пут да га ,,убијају", а и поједини други доктори такође су се налазили на удару током година. Тако је докторка Даница Грујичић ,,рекламирала" биљни лек за дијабетес, док је доктор Бранимир Несторовић ,,рекламирао" лекове за гљивице, простату, хемороиде. Доктор Ристић је такође ,,говорио" о невероватном открићу, након чега га је фармацеутска мафија убила да заташка чудесни лек.
Директор маркетиншке агенције ,,Васић Медија" Петар Васић каже за Спутњик да су оваквој врсти рекламирања склонији појединци и мање фирме које се тек пробијају на тржиште и којима није битно какав ће утисак оставити код муштерија. Такви продавци ће се једино трудити да остатну запажени и да се чује да њихов производ уопште и постоји. Они се довијају уз помоћ алгоритма и тако допиру до што веће публике. Стандардна дистрибуција рекламе ужасно је скупа, каже Васић, а на овај начин они своју поруку шаљу за џабе и до што већег броја људи.
Тиме не могу да се баве велике и озбиљне фирме, али неке мање које избацују нове преоизводе могу да искористе такав ,,модел одлашавања" уз помоћ вештачке интелигенције. Ово је све не само под знаком питања, већ и високо илегалано. Целим случајем би требало да се позабави и полиција како бисмо видели конкретне последице оваквих дела, рекао је Васић за Спутњик.
Он додаје да овај пример јесте узнемирујућ, али да није ништа ново, нити је домаћи изум. Популарни амерички водитељ подкаста Џо Роган ,,рекламира" на исти начин креме и балзаме по ТикТоку и Инстаграму, односно продавци користе његов глас и лик како би изрекламирали свакакве производе. Роганов тим, додаје Васић, свакако има пуне руке посла због тога.
Када је реч о нашим законима и правилима оглашавања, они наравно постоје, али их је често тешко спроводити, каже наш саговорник. Када је реч о интернету, тешко је доћи до онога ко је извор погрешних информација. Најлакше је видети ко од њих профитира, али се ти људи опет могу извући уз изговор да је неко користио њихов производ без дозволе, нарушавајући им имиџ бренда.
Све ово врло добро знају људи који се баве оваквим стварима и они то искоришћавају. Чак и ако се нађе кривац, то се онда обично развлачи по вештачењима, а вештаци често не могу тачно да дефинишу шта је шта јер вештачење није егзактна наука.
Рекламе на телевизору, физичке рекламе на билбордима и рекламе на интернету плаћају се и не могу стићи до толиког броја људи колико то може насумични снимак кога алгоритам ,,распространи" широм интернета.
© Sputnik / Стрингер
/ Вештачка интелигенција све мање извештачена
Читав случај лажне смрти кардиохирурга Ристића можда би био мање узнемирујући да вештачком интелигенцијом није измонтиран прилог Дневника где је о убиству ,,извештавала" водитељка РТС-а. Њен глас су преузели и направили читав инсерт са снимком убиства, а глас доктора Ристића су искористили да направе део у којем говори о чудотворном леку због којег је убијен.
Вероватно је господин Ристић добио сто и један позив од пријатеља и ко зна ко му је изјављиво саучешће. Сада улазимо у једну фазу где ми не можемо више да верујемо нашим очима и ушима, што је врло чудно за нас. Природно је да је оно што смо видели заиста тако, међутим, ствари су се промениле.
Све што је у дигиталном формату, укључујући и телевизију, мора да се стави под знак питања, упозорава наш саговорник. За сада се и даље примећују мале назнаке које пажљивом гледаоцу првенствено млађе генерације говоре којом врстом технологије је неки лажни снимак рађен, али Васић каже да до краја овог лета нећемо више моћи да одредимо шта је стварно, а шта не.
Предвиђања кажу да ће за мање од две године вештачка интелигенција престићи људе у многим аспектима.
Чак ни сада не примећујемо те ситне назнаке јер смо опуштени када листамо друштвене мреже, када гледамо видео снимке, када читамо вести, тако да ни не размишљамо о томе да ли је и зашто нешто одређено са ВИ технологијом.
Директор ОпенАИ односно ЧетЏПТ-ја Сем Алтман предвидео је ове опасности и он већ неколико година уназад развија технологију која ће омогућити распознавање људи од вештачке интелигенције када је реч о онлајн интеракцији.
Ми ћемо сви у неком тренутку морати да се индексирамо. Већ су направљене машине за то и оне представљају кружне сфере где је довољно једном да погледате у њу и она ће преко ваше рожњаче да зна јесте ли прави човек или не. Идеја је да знамо ко је извор информација, што ће бити ужасно битно у будућности. Сем Алтман је знао је да ћемо доћи до овог тренутка, па је већ пре неколико година кренуо да развија ту фирму World Coin која сада постаје све битнија и битнија.
Како у међувремену да се одбранимо?
Док се технологија распознавања кориниска по рожњачама или нешто слично томе не омасови и док не дође до обичног човека, људима не преостаје апсолутно ништа што би могли да ураде како би се заштитили од ВИ опасности. Једино што могу да раде, сматра Васић, јесте да дупло проверавају све ствари које до њих долазе и да прате извор информација.
Већина људи нема ни времена и стрпљења да сваку вест на коју наиђе на интернету провери и установи њену аутентичност.
© Sputnik / Kirill Kallinikov
/ Ужасно је тешко очекивати од нормалних људи да за сваку ствар коју погледају провере одакле стиже информација. То јесте проблем и ми нисмо навикнути да читамо тај ,,ситни текст". Можете и можда да наслутите да је нешто лажно и направљено уз помоћ вештачке интелигенције, можете свакако да сумњате, али ако добијете информацију која је ,,ни тамо ни вамо", која уопште није екстремна већ је једноставно нормална, то је већ проблематично. То је заправо начин на који ће вештачка интелигенција, ако нас преплави са информацијама, полако да мења наше ставове. То је најбитније да разумемо.
Наш саговорник сматра да за сада не постоји никаква шанса да се обичан човек супростави упливу вештачке интелигенције у свакодневни живот и да једино може да чека развој технологије која ће му помоћи да распозна манипулације. Проблем је у томе што ће та технологија доћи тек након неколико мањих или већих катаклизми и катастрофа. Тек када људи заиста буду на својој кожи осетили штету коју ВИ може да нанесе, схватиће да морају да буду врло опрезни, закључује Васић.
Погледајте и: