„Када прођете поред паркираног аутомобила по врелом дану и осетите како зрачи топлота — то је стварно, није ваша машта“, изјавила је за „New Scientist“ Марсија Матијас са Универзитета у Лисабону.
Марсија Матијас и њен тим пратили су два аутомобила, црни и бели, остављена напољу више од пет сати под ведрим небом док је температура ваздуха била 36 степени Целзијуса. Црни аутомобил је повећао температуру ваздуха у близини за чак 3,8 степени у поређењу са асфалтом, док бели аутомобил није изазвао никакву значајну промену.
Зашто је боја битна
Бела боја рефлектује 75–85 одсто сунчеве светлости, док црна рефлектује само 5–10 одсто. Танка челична или алуминијумска каросерија аутомобила се загрева брже од дебљег асфалта, појачавајући локално загревање.
„Сада замислите хиљаде аутомобила паркираних по граду, од којих сваки делује као мали извор топлоте или топлотни штит. Њихова боја заправо може променити температуру на улицама улицама“, објашњава Марсија Матијас, један од аутора студије објављене у часопису „City and Environment Interactions“.
Како се наводи, префарбавање тамних аутомобила у светлије нијансе могло би повећати рефлективност површина са 20 на скоро 40 одсто у областима где паркирани аутомобили заузимају више од 10 одсто коловоза, преноси портал „Зимо“.
Погледајте и: