ДРУШТВО

Научници открили: Путници у авиону изложени изузетно високим нивоима загађења ултрафиним честицама

Тим француских истраживача открио је изузетно високи ниво концентрације ултрафиних честица у авионима које удишу путници.
Sputnik
Тим, укључујући и оне са Универзитета Париз Сите направио је сет инструмената који је ношен заједно са путницима из Париза са аеродрома ,,Шарл де Гол'' до европских дестинација. Машина је била постављена на празно седиште у првим редовима или у кухињи, преноси Гардијан.
Холандски здравствени савет и Светска здравствена организација (СЗО) су 2021. године истакли све већи број доказа да ултрафине честице штете нашем здрављу. Ово укључује 75 студија, углавном везаних за упалу плућа, крвни притисак и срчане проблеме, заједно са ризицима за раст фетуса. Међутим, техничке разлике између студија значиле су да СЗО није могла да постави стандард. Од тада је студија спроведена на скоро 11 милиона људи у Холандији открила да је изложеност ултрафиним честицама током неколико година повезана са превременим смртним случајевима, укључујући и рак плућа.

Загађење зависи од висине

Било је и добрих вести за путнике у авионском саобраћају. Загађење ултрафиним честицама у кабини било је веома ниско када су авиони били на висини крстарења у релативно чистом ваздуху. Међутим, на земљи је била другачија ствар.
У новој студији, највеће концентрације ултрафиних честица измерене су приликом укрцавања путника и приликом рулирања авиона. У просеку, нивои су били више него двоструко већи од оних које СЗО дефинише као високе. Овај загађени ваздух је постепено испирао из кабине када је полетео у ваздух, али се поново повећавао приликом прилаза слетању, вероватно због високих концентрација близу путања лета и низ ветар од аеродрома. Овај образац је пронађен и на аеродромима одредишта.
Слична слика је била и за црни угљеник, или честице чађи. Оне су такође биле највеће када је авион био на аеродрому.
Ово је озбиљна забринутост, с обзиром на то да се очекује да ће глобално број путника у ваздушном саобраћају ове године први пут премашити 5 милијарди. Авиони остају релативно загађујући, са мало контроле у ​​поређењу са друмским саобраћајем и индустријом.
Посебан преглед здравствених студија открио је недостатак истраживања о утицају загађења ваздуха који удише више од 2 милиона цивила и војног особља које ради на аеродромима широм света.
Ултрафине честице са аеродорма ,,Шарл де Гол'' не удишу само људи на аеродрому, већ се шире и у суседне заједнице. Концентрација на 1 км од аеродрома била је слична оној која се удише само неколико метара од прометне париске обилазнице. На лондонском аеродорму ,,Гетвик'', ултрафине честице око 500 метара од ограде биле су веће од оних поред најпрометнијих путева у центру Лондона.
Ултрафине честице са париског аеродрома могле су се детектовати на више од 5 км удаљености. У Лондону, ултрафине честице са лондонског аеродрома ,,Хитроу'' могле су се детектовати широм западног и централног Лондона, што значи да их удишу милиони људи.
Ултрафине честице је немогуће видети и често их пропуштају конвенционалне технике праћења, те стога нису обухваћене законима о загађењу ваздуха.
Погледајте и:
Коментар