Рат таксиста против „Кар го“ компаније се наставља и, према изјави челника удружења таксиста, који већ два дана потпуно паралишу Београд, они су спремни на дуготрајну борбу.
И док таксисти оптужују компанију „Кар го“ да не ради у складу са Законом о превозу путника у друмском саобраћају, а на то се надовезала и министарска саобраћаја, која је позвала „Кар го“ да уреди пословање у складу са тим законом, челници те компаније кажу управо супротно — да они поштују све законе Србије.
На оптужбе таксиста да се под фирмом иновативне помоћи на путу практично „на дивље“ баве такси превозом, из „Кар го“ одговарају да су они потпуно легално регистровани као удружење чланова, који једни другима помажу на друму, а не баве се јавним превозом.
Разлике у односу на такси
Директор „Кар го“ Вук Губеринић подсећа за Спутњик да су они легално присутни у Србији још од 2015. године, и да од првог дана послују у складу са свим законима Србије, који су се у међувремену мењали.
„У тим изменама прописа таксисти су, заједно са људима из Министарства за саобраћај, утицали на то да максимално отежају и онемогуће рад било какве конкуренције на такси тржишту“, тврди директор компаније „Кар го“.
Губеринић напомиње да су се и после доношења новог закона реорганизовали.
„Послујемо искључиво електронски, услугу је могуће поручити само путем ’Кар го‘ апликације, уколико сте члан удружења ’Кар го‘, тако да ово није део јавног превоза, ни јавног сервиса. Доступан је искључиво члановима и искључиво путем апликације. Дакле, то није нешто што може да се сматра јавним превозом путника, управо из разлога што се у бар 10 ставки разликује од такси превоза“, објашњава саговорник Спутњика.
Оцене таксиста и челника Министарства да раде кршећи закон сматра паушалним и неистинитим јер, су, каже, врло транспарентно објаснили како њихов сервис функционише.
Губеринић указује на то да они уредно плаћају порез, оценивши да управо то жуља таксисте.
„Сматрамо да је врло неодговорно да таксисти од Владе и државе очекују неко спровођење закона, када су они, кршећи закон, држави дужни за порез скоро три милијарде динара“, истиче саговорник Спутњика.
„Удружење ’Кар го‘ има више од 650.000 регистрованих чланова и тај број дневно расте. Радимо добру ствар за град и земљу, јер тежимо да олакшамо комуникацију између људи путем нових технологија. Тренутно је то ова помоћ на путу посредством наше апликације, али ће бити много више од тога у блиској будућности“, најавио је Губеринић.
Он напомиње да је међу члановима удружења око 4.000 оних који пружају услуге и свако од њих је платио порезе и доприносе држави.
Нема шифре за „помоћ на путу“
Председник Савеза такси удружења Србије Александар Бјелић, пак, за Спутњик напомиње да је и данас Саша Стојановић, помоћник министра грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, задужен за друмски саобраћај, био недвосмислен када је рекао да „Кар го“ функционише не поштујући Закон о превозу путника у друмском саобраћају.
Коментаришући констатацију Губеринића да је „Кар го“ регистрован у складу са свим прописима, као удружење које својим члановима пружа помоћ на путу, а не као јавни превозник, Бјелић каже да закон не познаје шифру делатности названу „помоћ на путу“.
„Они обављају превоз путника и то наплаћују, и то је суштина приче“, истиче он.
На питање како је могуће да је још од 2015. године „Кар го“ легално регистрована компанија, Бјелић констатује:
„Ви можете да региструјете и да оснујете фирму за било шта, за поједине услуге које пружате, а у овом случају за услугу у превозу путника. Након што сте се регистровали у АПР-у, у зависности од тога који вид превоза обављате, по закону морате да одете или у локалну самоуправу или у Министарство да добијете одобрење за тако нешто“.
Та регистрација за обављање неке делатности је само први корак, објашњава он, истичући да је, за то што они у „Кар го“ раде, потребно одобрење.
На питање како коментарише оцену челника „Кар го“ компаније да иза њиховог протеста стоји страх од конкуренције и скретање пажње јавности са чињенице о великом пореском дугу таксиста, Бјелић каже да за то није криво удружење таксиста, већ држава, која порез није наплатила.
„Ми не штитимо дужнике. Од 5. новембра у такси служби, када причамо о граду Београду, биће обрисано 700 таксиста због дуга. Да ли сте негде чули да спомињемо дужнике или да покушавамо да артикулишемо тај проблем? Не. То је просто неистина, а то што они дугују, нека се држава рве са њима. Али неће моћи да обављају такси делатност“, указује председник Савеза такси удружења Србије.
„Причу о таксистима пореским дужницима ’Кар го‘ спомиње управо да би скренули са главне теме о непоштовању закона“, сматра он.
Блокираће и мостове
Бјелић је напоменуо да је на улицама главног града око 6300 лиценцираних таксиста, и да је такси последњи пут мењао тарифу пре осам година.
„У међувремену је литар дизела отишао навише, сигурно за 60 одсто“, подсећа он, указујући да цена горива утиче између 25 и 30 одсто на цену пређеног километра.
На питање да ли после изјаве помоћника министра за саобраћај очекује скору рекцију државе и какву, саговорник Спутњика каже да уопште не размишља о реакцији.
„Једино што треба да се деси, то је да треба да почну да се спроводе закони. Ако треба, нека протест траје 10, 15, месец дана, два месеца. За мене је било фасцинантно да је другог дана протеста изашло бар 50 одсто више таксиста, што значи да се то сада шири, а то значи да нам даје могућност да, уместо са четири, протест крене са осам полазних тачака, значи да још више блокирамо саобраћај. Следећа ствар ће бити да ћемо почети да блокирамо мостове, па нека државне институције почну да раде свој посао. Грађани треба да буду љути на оне који не спроводе закон, а не на нас, зато што ми на улици, на свом радном месту, тражимо своја радна права. То је цела прича“, закључио је Бјелић.