00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
17:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
21:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
07:00
30 мин
МИЉАНОВ КОРНЕР
Реалност је да се Партизан и Звезда боре за место у плеј-ину
20:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Розанов“
20:30
30 мин
МОЈ ПОГЛЕД НА РУСИЈУ
Ауторска емисија Љубинке Милинчић
21:30
30 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Црна кутија у Србији: Сва нова возила из ЕУ мораће да имају уређај који открива узрок несреће

© Sputnik / Максим Богодвид / Уђи у базу фотографијаПроизводна линија аутомобила "Аурус" у фабрици у Татарстану
Производна линија аутомобила Аурус у фабрици у Татарстану - Sputnik Србија, 1920, 22.06.2021
Пратите нас
Црна кутија, уређај у аутомобилу помоћу којег се лакше утврђују околности под којима се догодила саобраћајна незгода, наћи ће се у свим новим аутомобилима који од следеће године с европског тржишта буду стизали у Србију. Тако ће бити због нових правила донетих у ЕУ, али то не значи да ће се црна кутија накнадно уграђивати у старија возила.
Сви нови аутомобили у ЕУ од следеће године мораће у себи да имају црну кутију, а од 2024. имаће је и сва возила која се први пут региструју. Реч је о уређају који би требало да до најситнијег детаља открије све што се догађало у моментима пре саобраћајне несреће — брзину кретања и број обртаја возила, понашање возача и сл.
Црна кутија бележи чак 41 податак који помаже у вештачењу. Нека возила је већ поседују, а најчешће се налази између возачевог и сувозачевог седишта, у модулу ваздушног јастука.

Црна кутија у новим возилима и у Србији

Пошто сва возила која се увозе у Србију да би била вожена, морају да буду хомологована према европским прописима, тј. произведена за европско тржиште, од следеће године ће сва нова возила увезена с тог тржишта у нашу земљу имати црну кутију.
„Пошто је та обавеза прописана произвођачима возила, они не могу да је не уграде. Што се тиче Србије, не можете радити уназад. Не можете у ’југа‘ уградити такву кутију, а не можете ни забранити власнику да га региструје. Према томе, новопроизведена возила ће морати да имају то, а она раније произведена не“, појашњава професор Саобраћајног факултета у Београду Милан Вујанић за Спутњик.
Старија возила која су такође хомологована према европским прописима, а у која приликом производње није уграђена црна кутија, свакако ће моћи да буду увожена и вожена у Србији.
CC0 / Pixabay / Половни аутомобили
Половни аутомобили - Sputnik Србија, 1920, 13.07.2021
Половни аутомобили
Старија возила која су хомологована према европским прописима и даље ће моћи да буду увожена и вожена у Србији

Велика корист у судским процесима

Директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић предочава да је поседовање црне кутије у возилу изузетно корисно, јер помаже вештацима да лакше и прецизније обаве временско-просторну анализу којом се утврђују околности под којима се саобраћајна незгода десила, попут брзине возила у тренутку судара или у моменту реакције возача на опасност.
„Неретко се у судским поступцима дешава да имамо непрецизна вештачења, да нису урађена у складу с правилима струке. Неретко се дешава и да два или више вештака који су радили вештачење исте саобраћајне незгоде, не могу да се сложе око вредности које треба да се утврде у вези с незгодом, тако да ће те кутије допринети ефикасности судских процеса. Убрзаће поступке како по питању кривичне, тако и по питању одговорности за штету. С друге стране, возач који зна да се сваки његов потез бележи, обратиће више пажње на понашање у саобраћају“, истиче Окановић.

Мало аутомобила с црном кутијом

Према Окановићевим речима, број возила с црним кутијама у Србији неће се много повећати, с обзиром на то колико се нових возила прода на годишњем нивоу и колико је стар наш возни парк.
„Свакако, пошто се тај уређај уграђује у релативно скупе аутомобиле, а возачи таквих аутомобила знају себи да дозволе небезбедно понашање, биће интересантно видети како ће се понашати неко ко седне у аутомобил с 400 коња, а свестан је да се сваки његов потез бележи и да ће се тешко ослободити одговорности ако скриви саобраћајну незгоду и некога усмрти“, каже Окановић.
У Србији се званично забележи око 36.000 саобраћајних незгода годишње. На тај број треба додати око 20.000 оних које се не пријаве полицији. У саобраћајним незгодама у Србији просечно погину 552 особе годишње, а повређено буде око 20.000 људи.
Прочитајте још:
Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала