Драган Живадинов за Спутњик: Мој посао је да зло учиним нервозним

Како изгледа свет без људи, виђен очима позоришних стваралаца — откриваће од вечерас гледаоци 52. Битефа.
Sputnik
„Смрт извођача“ на Битефу

Под слоганом који директно опомиње на све јаче присуство безљудног (и обезљуђеног) света, у својеврсном прологу фестивала, вечерас ће у Сава центру бити одиграна представа „Одило. Затамњење. Ораторијум“ Петера Млакара и Драгана Живадинова, у продукцији Словенског младинског гледалишча и Центра за урбану културу „Кино Шишка" из Љубљане.

Један од најважнијих словеначких уметника с краја 20. века, Живадинов, у „Одилу“ покреће тему повампиреног нацизма, кроз причу о Одилу Глобочнику, Словенцу, Хитлеровом поверенику кога се данас у Словенији нико не сећа. Реконструкцијом нацистичког митинга, поигравајући се иронично са том иконографијом, истовремено показујући и главне опасности нашег времена — успон национализма и расизма, Живадинов овом представом подстиче буђење свести о персонализованом злу, о потреби да се оно спречи и једном засвагда сврши са фашизмом.

„Озбиљно сам се одлучио за тему — процеси који се у овом тренутку одигравају пре свега у Европи. Та одлука ми није била лака. Мени је напросто нужно било да то изговорим, а мој језик је позоришни. Одлучио сам да направим обред убијања имена јер свако зло и сваки злочинац мора на крају да заврши на стубу срама“, каже за Спутњик редитељ Драган Живадинов уочи премијере представе „Одило. Затамљење. Ораторијум“ која представља пролог 52. Битефа.

Он је додао да је његова представа својеврсни апел за основну људскост, за уметничку акцију.

„Моја уметност није политичка. Никада се нисам бавио политичким театром, ја ни сада не говорим ни о левим ни о десним већ о томе да осећам да је мој задатак да зло чиним нервозним“.

Диже се завеса: Стартује свет без људи

Представа "Одило"

Представом „Свита бр. 3 ’Европа‘“ Жориса Лакоста, Битеф ће званично подићи завесу сутра увече у Југословенском драмском позоришту, а част да отвори фестивал припала је хрватском филозофу Срећку Хорвату.

У оквиру главног програма до 22. септембра пред публиком ће се извести десет представа из Словеније, Француске, Србије, Немачке, Хрватске, Естоније, Швајцарске, Израела и Белгије. Најбољој ће припасти Гран-при „Мира Траиловић“, а представи која се истиче неком карактеристиком — Специјална награда „Јован Ћирилов“.

О теми фестивала „Свет без људи“ у уводном тексту обимног каталога драматург Филип Вујошевић — запитавши се где је провокација — подсећа на успех прошлогодишње представе Олимп Јана Фабра и реакција које је изазвала:

Зашто је „комад о Слоби и Мири“ изазвао буру у региону

„Представа је испровоцирала интензивну и за Битеф до тада невиђену друштвену дебату на тему голотиње на сцени. Расправе о Битефу водиле су се у Скупштини Републике Србије, на страницама жуте штампе, али и по кафанама, продавницама, па чак и београдским цвећарама…“

Провокација је успела, каже Вујишевић, али питање да ли ће овогодишња тема фестивала — свет без људи — изазвати поново расправу у београдским цвећарама, остаје отворено: „Да ли је то реално? Нисмо сигурни, али вреди покушати“.

Београдски интернационални фестивал нових позоришних тенденција, 52. Битеф, затвара се 22. септембра.

Коментар