Трагедија Рускиње Олге, жене Пабла Пикаса

У московском Музеју ликовних уметности „Пушкин“ отворена је изложба посвећена балерини Олги Хохловој и Паблу Пикасу, једном од најпознатијих брачних парова светске уметности. Олга је 18 година живела са уметником, била његова муза и модел за његова бројна чувена платна.
Sputnik

Ова изложба је прича о животу и уметности. Први пут је била приказана у Националном музеју „Пикасо“ у Паризу 2017. године поводом 100. годишњице од како су Олга и Пабло упознали. Један од кустоса московске изложбе је и њихов унук и директор Музеја „Пикасо“ у Малаги Бернар Руси Пикасо. Из архиве свог чувеног претка, Пикасо Млађи је у Русију донео породичну колекцију непознатих радова који су случајно били нађени у коферу Олге Хохлове. Бернар Руис Пикасо се нада да ће ова изложба омогућити посетиоцима да сазнају нешто више о његовој баки, чији је лик временом постао митологизован.

Кроз пет значајних платна погледајте развој романсе између славног сликара и руске балерине.

Муза

Портрет Олге из 1918.

Хохлова и Пикасо су се упознали у Риму 1917. године, током рада на балету „Парада“. Олга, рођена у Черниговској губернији, шест година пре тога је постала део чувене трупе „Руски балет“ Сергеја Дјагиљева и почела да гостује по Европи и САД. Млада балерина је одмах постала сликарева муза. Пикасо је пратио своју вољену на свим гостовањима и сликао њене портрете.

Интересантно је да је авангардиста Пикасо сликао Олгу искључиво на реалистичан начин. Прича се да је на томе инсистирала сама балерина, која није била поклоница савремене уметности и желела је да „препозна свој лик“ на платну. Тако је почео неокласични период у Пикасовом стваралаштву. Из овог периода потиче и чувени „Портрет у фотељи“, где Олга као са трона „влада животом и уметношћу“. Савременици су сматрали да је Пикасо на том платну улепшао своју музу. Па ипак, фотографије представљене на изложби могу да демантују такве тврдње.

Жена

Слика Пабла Пикаса „Замишљена Олга“

Иако су пријатељи покушавали да убеде 37-годишњег уметника да се не жени, у јулу 1918. године пар се венчао у православној цркви Александра Невског у Паризу. Младенци су имали значајно место у париском друштву. Олга и Пабло су заједно добили нови друштвени статус, постали су значајне јавне личности.

Супружници су своје време проводили по салонима и дворцима чувене господе. Али гледајући портрете Хохлове из тог времена, тешко да се може закључити да је она била заиста срећна.

Иако их је заиста везивала љубав, а слава њеног мужа вртоглаво расла, живот Олге није био радостан. Свакодневицу су јој мрачиле тужне вести из домовине. Русија је у то време грцала у грађанском рату. Последњи пут Хохлова је у Русији била 1915. године.

После Револуције, она целе три године није имала вести о својој породици. Потом је Олга сазнала да су се отац и брат прикључили белогардејцима, док су мајка и сестра живеле у потпуном сиромаштву.

Овај период је на московској изложби добио назив „Меланхолија“. Заиста, на свим Пикасовим платнима из тог периода, Хохлова делује као да је повучена у себе. У њеном погледу могу се очитати замишљеност и брига. Осим што се секирала за здравље своје породице, балерина је морала да напусти сцену због повреде.

Мајка

Портрет Олге Пикасо

Године 1921. брачном пару се родио син Пол (Пауло). Пикасо је први пут постао отац. У многим његовим радовима тог периода појављују се радост и неуобичајена нежност: уметник је направио десетине цртежа жене и сина. Сцене породичне идиле сведоче о оживљавању Пикасовог интереса за антику и ренесансу, који се појавио када је тек упознао Олгу.

У делима из циклуса „Материнство“, Олгу готово нећете препознати, јер је Пикасо приказује као олимпијско божанство. Овај период, очигледно, био је један од најсрећнијих у Олгином животу, а она готово све време проводи са сином. На фотографијама и аматерским кратким филмовима Хохлова изгледа радосно и безбрижно: игра се с дететом, осмехује се.

Чудовиште

Жена у црвеној фотељи

Међутим, проблеми нису тек тако нестали. Олгина породица живи у сиромаштву, иако Пикасо у Русију редовно шаље новац, па чак и своја дела. Хохлова пати, брине се о мајци, која је претрпела срчани удар. Сви покушаји да организују састанак су пропали. Због превелике бриге о породици и лошег расположења, кваре се и односи Олге са мужем.

Године 1925. у радовима Пикаса завршава се период класичне лепоте, која се такође звао „Период Олге“. Током наредне деценије њен лик прелази кроз застрашујуће трансформације. На платну „Гола у фотељи“ из 1929. године више не видимо античку лепотицу или замишљену музу, него правог монструма — ружну, безобличну фигуру. У њој има више патње него љубави.

Жртва

Слика Пабла Пикаса „Распеће“

Последњих година заједничког живота са Хохловом, Пикасо се ломио између две породице: уметник је пронашао нову музу — 17-годишњу Марију Терезу Валтер. Она је родила Пикасу ћерку Мају и инспирисала нови период у његовом стваралаштву. Пабло слика један од својих најпознатијих циклуса — „Распећа“.

Лик Олге постаје тежак, Пикасо је представља као да је окамењена. У радовима уметника његов брак личи на двобој, у којем нема победника — само жртве.

Веза сликара са Хохловом се коначно завршила 1935. године и то веома драматично. Пикасо је чак оставио уметност — годину дана није сликао. Није хтео да дели с Олгом имовину, зато се званично нису развели до краја њеног живота. Олга је умрла од рака 1955. године. Све до последњих дана свог живота писала је Пикасу писма.

Коментар