00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
16:00
30 мин
СПУТЊИК ИНТЕРВЈУ
„Змајева жена“ - прича о Јелени Гатилузио, супрузи деспота Стефана Лазаревића
16:00
30 мин
СВЕТ СА СПУТЊИКОМ
Одбројавање пред најважније изборе на свету – шта ће бити дан после
17:00
60 мин
ДОК АНЂЕЛИ СПАВАЈУ
Слободан Бркић - очи које на оба света гледају
20:00
60 мин
ЈучеДанас
На програму
Реемитери
Студио Б99,1 MHz, 100,8 MHz и 105,4 MHz
Радио Новости104,7 MHz FM
Остали реемитери

Трагедија Рускиње Олге, жене Пабла Пикаса

© Фото : Succession Picasso 2018Пабло Пикасо и Олга Хохлова
Пабло Пикасо и Олга Хохлова - Sputnik Србија
Пратите нас
У московском Музеју ликовних уметности „Пушкин“ отворена је изложба посвећена балерини Олги Хохловој и Паблу Пикасу, једном од најпознатијих брачних парова светске уметности. Олга је 18 година живела са уметником, била његова муза и модел за његова бројна чувена платна.

Ова изложба је прича о животу и уметности. Први пут је била приказана у Националном музеју „Пикасо“ у Паризу 2017. године поводом 100. годишњице од како су Олга и Пабло упознали. Један од кустоса московске изложбе је и њихов унук и директор Музеја „Пикасо“ у Малаги Бернар Руси Пикасо. Из архиве свог чувеног претка, Пикасо Млађи је у Русију донео породичну колекцију непознатих радова који су случајно били нађени у коферу Олге Хохлове. Бернар Руис Пикасо се нада да ће ова изложба омогућити посетиоцима да сазнају нешто више о његовој баки, чији је лик временом постао митологизован.

Кроз пет значајних платна погледајте развој романсе између славног сликара и руске балерине.

Муза

© Фото : Succession Picasso 2018Портрет Олге из 1918.
Портрет Олге из 1918. - Sputnik Србија
Портрет Олге из 1918.

Хохлова и Пикасо су се упознали у Риму 1917. године, током рада на балету „Парада“. Олга, рођена у Черниговској губернији, шест година пре тога је постала део чувене трупе „Руски балет“ Сергеја Дјагиљева и почела да гостује по Европи и САД. Млада балерина је одмах постала сликарева муза. Пикасо је пратио своју вољену на свим гостовањима и сликао њене портрете.

Интересантно је да је авангардиста Пикасо сликао Олгу искључиво на реалистичан начин. Прича се да је на томе инсистирала сама балерина, која није била поклоница савремене уметности и желела је да „препозна свој лик“ на платну. Тако је почео неокласични период у Пикасовом стваралаштву. Из овог периода потиче и чувени „Портрет у фотељи“, где Олга као са трона „влада животом и уметношћу“. Савременици су сматрали да је Пикасо на том платну улепшао своју музу. Па ипак, фотографије представљене на изложби могу да демантују такве тврдње.

Жена

© Фото : Succession Picasso 2018Слика Пабла Пикаса „Замишљена Олга“
Слика Пабла Пикаса „Замишљена Олга“ - Sputnik Србија
Слика Пабла Пикаса „Замишљена Олга“

Иако су пријатељи покушавали да убеде 37-годишњег уметника да се не жени, у јулу 1918. године пар се венчао у православној цркви Александра Невског у Паризу. Младенци су имали значајно место у париском друштву. Олга и Пабло су заједно добили нови друштвени статус, постали су значајне јавне личности.

Супружници су своје време проводили по салонима и дворцима чувене господе. Али гледајући портрете Хохлове из тог времена, тешко да се може закључити да је она била заиста срећна.

Иако их је заиста везивала љубав, а слава њеног мужа вртоглаво расла, живот Олге није био радостан. Свакодневицу су јој мрачиле тужне вести из домовине. Русија је у то време грцала у грађанском рату. Последњи пут Хохлова је у Русији била 1915. године.

После Револуције, она целе три године није имала вести о својој породици. Потом је Олга сазнала да су се отац и брат прикључили белогардејцима, док су мајка и сестра живеле у потпуном сиромаштву.

Овај период је на московској изложби добио назив „Меланхолија“. Заиста, на свим Пикасовим платнима из тог периода, Хохлова делује као да је повучена у себе. У њеном погледу могу се очитати замишљеност и брига. Осим што се секирала за здравље своје породице, балерина је морала да напусти сцену због повреде.

Мајка

© Фото : Succession Picasso 2018Портрет Олге Пикасо
Портрет Олге Пикасо - Sputnik Србија
Портрет Олге Пикасо

Године 1921. брачном пару се родио син Пол (Пауло). Пикасо је први пут постао отац. У многим његовим радовима тог периода појављују се радост и неуобичајена нежност: уметник је направио десетине цртежа жене и сина. Сцене породичне идиле сведоче о оживљавању Пикасовог интереса за антику и ренесансу, који се појавио када је тек упознао Олгу.

У делима из циклуса „Материнство“, Олгу готово нећете препознати, јер је Пикасо приказује као олимпијско божанство. Овај период, очигледно, био је један од најсрећнијих у Олгином животу, а она готово све време проводи са сином. На фотографијама и аматерским кратким филмовима Хохлова изгледа радосно и безбрижно: игра се с дететом, осмехује се.

Чудовиште

© Фото : Succession Picasso 2018Жена у црвеној фотељи
Жена у црвеној фотељи - Sputnik Србија
Жена у црвеној фотељи

Међутим, проблеми нису тек тако нестали. Олгина породица живи у сиромаштву, иако Пикасо у Русију редовно шаље новац, па чак и своја дела. Хохлова пати, брине се о мајци, која је претрпела срчани удар. Сви покушаји да организују састанак су пропали. Због превелике бриге о породици и лошег расположења, кваре се и односи Олге са мужем.

Године 1925. у радовима Пикаса завршава се период класичне лепоте, која се такође звао „Период Олге“. Током наредне деценије њен лик прелази кроз застрашујуће трансформације. На платну „Гола у фотељи“ из 1929. године више не видимо античку лепотицу или замишљену музу, него правог монструма — ружну, безобличну фигуру. У њој има више патње него љубави.

Жртва

© Фото : Succession Picasso 2018Слика Пабла Пикаса „Распеће“
Слика Пабла Пикаса „Распеће“ - Sputnik Србија
Слика Пабла Пикаса „Распеће“

Последњих година заједничког живота са Хохловом, Пикасо се ломио између две породице: уметник је пронашао нову музу — 17-годишњу Марију Терезу Валтер. Она је родила Пикасу ћерку Мају и инспирисала нови период у његовом стваралаштву. Пабло слика један од својих најпознатијих циклуса — „Распећа“.

Лик Олге постаје тежак, Пикасо је представља као да је окамењена. У радовима уметника његов брак личи на двобој, у којем нема победника — само жртве.

Веза сликара са Хохловом се коначно завршила 1935. године и то веома драматично. Пикасо је чак оставио уметност — годину дана није сликао. Није хтео да дели с Олгом имовину, зато се званично нису развели до краја њеног живота. Олга је умрла од рака 1955. године. Све до последњих дана свог живота писала је Пикасу писма.

Све вести
0
Да бисте учествовали у дискусији
извршите ауторизацију или регистрацију
loader
Ћаскање
Заголовок открываемого материала