Како су Срби „приморани“ да славе Нову годину и верују у Деда Мраза

Нова 2019. година дочекана је синоћ у поноћ, а у Србији је пре тачно 100 година донет закон по којем се стари и нови календар изједначавају и по којем су Срби први пут 1920. годину дочекали по Грегоријанском календару.
Sputnik

Етнолог Драгољуб Антонић за Танјуг каже да је 10. јануара 1919. донет закон о изједначавању Јулијанског и Грегоријанског календара, у доба Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца, као и да до тада Срби нису користили тај календар, нити су славили Нову годину по Грегоријанском календару.

Да би одбранили Стару Србију, сваки Србин на свету морао би да сачува најјаче „оружје“

„Ми смо се увек држали старог календара и по њему је сада 7.527. година“, каже Антонић и додаје да је необична била журба да се већ 10. јануара 1919. године донесе тај закон, иако је мир у Версају потписан тек 28. јуна 1919. године.

Како наводи, нејасно је зашто се Србија као држава-победница у Првом светском рату одрекла свог календара.

„Та журбу је створила римска курија, то није никаква тајна, римокатоличко седиште у Риму, и они су по сваку цену хтели то да наметну и осим календара наметнули су још две ствари — латинично писмо, које се до тада није користило у Срба и додатак у химни Боже правде“, наводи Антонић.

Прославе Нове године су почеле у Југославији шездесетих година, каже Антонић и додаје да је то било у доба јефтиних кредита, доброг материјалног стандарда.

Како каже, пре тога Срби су славили Божић, а пре Божића и три празника када су давали поклоне — Детинци, Материце и Оци.

„Тада је то све угурано у ово и проглашено је да треба нешто да се нађе под јелком или под Бадњаком за Божић, а то у ствари са вером и нашом православном традицијом нема неке велике везе“, објашњава Антонић.

Каже и да је неизоставна јелка у време дочека Нове године дошла са севера, из крајева зимзеленог дрвећа, а да је Деда Мраз измишљен за потребе „Кока-коле“, те да су му дати „прерогативи“ Светог Николе и Божић Бате.

Свако подаништво води у нова понижавања

„Све је то измишљено за потребе потрошачког друштва, али ја нисам строг према томе, ако већ волимо да се бавимо виртуелном стварношћу, верујемо у Супермена, неке друге ствари, онда можемо да верујемо и у Деда Мраза“, каже Антонић.

Према његовим речима, у народу на почетку прелазак на Грегоријански календар није лако прихваћен, а Српска православна црква никада није ни прихватила тај календар.

Додао је да је 1945. године та Нова година проглашена за државни празник и добијала су се три слободна дана, која су се спајала и у јануару се добијало седам слободних дана, што је помогло да се и прослава Нове године као празник прихвати. 

Коментар