„Патриотски“ рикверц! Зашто се амерички ауто-гигант враћа из Европе и Русије

Амерички произвођач аутомобила, компанија „Форд“, затвара три фабрике у Русији јер повлачи из производње путничке аутомобиле у тој земљи. „Форд“ је објавио да ће престати да производи путничка возила у Русији до краја јуна – затвориће погоне за склапање возила у Санкт Петербургу и Набережније Челном, као и фабрику мотора у Јелабузи.
Sputnik

Америчка компанија за овакву одлуку криви слаб опоравак руског тржишта аутомобила након економског успоравања протеклих година, као и окретање купаца јефтинијим аутомобилима. „Форд“ ће се, како се наводи, у Русији убудуће фокусирати на комерцијалне комбије „Трансит“.

„Форд“ почиње производњу у Русији

На питање да ли је ова одлука једног од најпознатијих произвођача аутомобила узрокована напетим односима САД и Руске Федерације, као и позивом америчког председника Трампа да се националне ауто-компаније врате у САД, проф. др Слободан Аћимовић са Економског факултета у Београду одговара да је склон томе да верује да су овакве одлуке великих компанија — пословно вођене.

„Међутим, у овом случају заиста је могуће да је реч о некој врсти патриотског позива да се ’вратимо назад‘, што је такође био пример 2008. и 2009. године када су се неке друге аутомобилске компаније враћале из неких земаља у матичну државу. Наравно, праву истину тешко да ћемо сазнати“, каже Аћимовић за Спутњик.

Андреј Леонтјев, руски експерт за аутомобилску индустрију, међутим, сматра да није потпуно исправно рећи да „Форд“ одлази из Русије.

Јаке руско–америчке пословне везе у интересу свих

„За почетак, треба се сетити да руска ауто-индустрија доста дугује ’Форду‘ јер је управо та компанија отворила фабрику прво у Нижњем Новгороду, а онда у Горком, градовима који су почели да производе аутомобиле за широко тржиште. Са друге стране ’Форд‘ је почео да се ’тресе‘ крајем ’90-их година, када су купили много тога — ’Мазду‘, ’Волво‘, гомилу брендова с којима потом нису могли да изађу на крај. Напори да сви ти аутомобили буду засновани на истој платформи довели су до тога да сви ти брендови почну да посустају“, објашњава Леонтјев.

Како каже, оно што је код њих остало добро био је онај амерички део, а овај у Европи је почео да се осипа.

„Проблем је у томе што је за тржиште земаља у развоју потребан јефтин аутомобил, а код њих таквих аутомобила није било и нису имали шта да понуде. Рецимо, ’фијеста‘ и ’форд фокус‘, који су некада били најпопуларнији страни аутомобили у Русији, постајали су све скупљи, а људи нису били спремни да ’фокус‘ перципирају као аутомобил више класе“, напомиње Леонтјев и додаје да „Форд“ не одлази, већ само покушава да опстане и да остави оно што се стабилно продаје, а да укине оне моделе чија је будућност сумњива.

Руска „лада“ ушла у круг најпопуларнијих светских аутомобила

Игор Моржарето, партнер аналитичке агенције „Автостат“, за Спутњик напомиње да се о овом потезу америчке компаније прича још од Нове године.

„Тешко је рећи има ли то икакве везе с руским тржиштем јер Форд, у принципу, мења политику према европском тржишту. Он не одлази само из Русије, већ затвара и две велике фабрике у Европи и уопште затвара производњу путничких аутомобила у Европи у целини, остављајући само комерцијалне аутомобиле и кросовере. То је дакле политика према Европи, а не само према Русији. Такође, продаја ’Фордових‘ аутомобила у Русији није велика и у том светлу три фабрике су очигледно превише и само генеришу губитке“, категоричан је Моржарето.

Према његовим речима, проблем „Форда“ у Русији везан је за опште стање тржишта које је 2014. значајно опало, а променила се и његова структура. „Форд“ за то није био спреман, и не само он, већ и још неколико компанија које су очекивале да ће потражња расти. Тако је било почетком двехиљадитих и почетком ове деценије. Нажалост, закључује Моржарето за Спутњик, тржиште се у Русији променило и купци сада бирају јефтиније моделе, које „Форд“ нема.

Коментар