Туризам у незавидној ситуацији, корoна сече у корену

Туристички сектор се први нашао на удару кризе изазване коронавирусом, а ако се епидемија не обузда могла би да пропадне и летња сезона. Већ сада су за туризам “изгубљени” март и април, а вероватно и мајски празници, упозорава Зоран Арсеновић, председник Управног одбора Националне асоцијације туристичких агенција (ЈУТА).
Sputnik

Подаци показују да се последњих петнаестак дана бележи пад продаје летњих туристичких аранжмана од 35 одсто, прецизира Арсеновић за Спутњик. Он додаје да се велики број аранжмана отказује, као и да су по препоруци Министарства просвете ђачке екскурзије одложене до даљњег.

Зашто је туризам у незавидној ситуацији

Туристичке агенције су, објашњава он, у незавидној ситуацији јер су много унапред морале да улазе у резервације и авансе које не могу да добију назад, а клијенти сада очекују повраћај новца. Све то веома негативно утиче на целокупну сферу туризма, каже Арсеновић и позива на солидарност уз констатацију да терет кризе треба сви подједнако да поднесу.

„Разговарамо такође с ресорним министарством, апелујемо да се кроз одређене мере, рецимо кроз одлагања уплате пореза и доприноса за запослене унутар туристичке индустрије, бар ублажи тај негативни утицај. Питање је ко ће успети да преживи, то су јако осетљиве индустрије“, наводи наш саговорник , додајући да владе већине „озбиљних земаља“ већ разматрају како да помогну привреди, па и туристичкој грани.

Како каже, поред туристичких агенција, директне ефекте коронавируса трпе и сектор хотелског смештаја, саобраћај, ресторани, кафићи и све оно што чини заокружени туристички програм. Притом, ударац је стигао са две стране: због наглог пада кинеских туриста који су у светским оквирима потрошачи број један у туризму, али и због мање заинтересованости домаћих туриста за путовања.

Туризам у незавидној ситуацији, корoна сече у корену

Према речима Арсеновића, Европа је што се тиче штете у туристичком сектору, највише погођена јер су Кинези као најбројнији туристи преко 50 одсто путовања обављали управо на територији европских земаља.

„То се одражава и на Србију. Кинески туристи су прошле године остварили 275.000 ноћења на територији Србије, а било их је око 150.000. Они имају високу ванпансионску потрошњу па ће се тај недостатак кинеског али и других тржишта који су последних година бележили евидентан раст у броју посета Србији негативно одразити највише на област деловања туристичких агенција, хотела, ресторана али и додатних услуга“, каже званичник ЈУТЕ.

Изазован задатак пред Србијом

Пред Србијом је сада, сматра Арсеновић, изазован задатак како одреаговати с надлежним институцијама и пронаћи механизме да се ублажи тај први негативни утицај, с обзиром да су највише погођена мала и средња предузећа у сектору туризма.

Арсеновић наводи и последње пројекције Светске туристичке организације да ће ове године целокупна туристичка индустрија претрпети пад од 8 до 11 посто, што ће се даље одразити на спољнотрговинску равнотежу будући да је туризам „невидљиви извоз робе и услуга“.

Погођен је и авиопревоз. Луфтханса је, рецимо, морала да приземи 150 својих авиона јер није било потребе да лете а у Кини је преко 5.000 пилота на одмору. Арсеновић подсећа да је Алиталиа драстично смањила број летова, а Ер Србија редуковала линије пут Италије.

„То су несумњиво велики губици с обзиром на огромну финанисјску суму која је тешко надокандива. Без озбиљног уплива државе и помоћи авиокомпанијама не видим начин да се авиоиндустрија лако опорави“, истиче саговорник Спутњика.

Коментар