Зашто неће полетети немачко-француски „авион будућности“?

Криза поверења прети будућем пројекту ловца ФКАС. Реализацију ометају и различити принципи рада одбрамбених одељења у Француској и Немачкој. Отказивањем пројекта ставиће се тачка на амбиције Европе на пољу безбедности и индустријске сарадње.
Sputnik

Највећи немачко-француски пројекат борбеног авиона будућности „Футуре комбат аир систем“ (ФКАС) је можда осуђен на пропаст. Ово је део великог војно-стратешког портфолија две државе од осам заједничких пројеката, чији је развој договорен још 2017. године.

Немилосрдни удар на авио-индустрију: Спас у војсци

У почетку стране нису имале поверења једна у другу и нису желеле да било која од њих добије економску предност од технологија развијених у оквиру пројекта. Ако ФКАС модел не успе, и остали пројекти ће бити отказани, јер су сви повезани. То ће изазвати огромну штету, пише немачки портал „Франкфутер алгемајне цајтунг“.

Првобитно је то био пројекат Француске и Велике Британије. У новембру 2016. године је потписан споразум између „Дасаулт авиатион“ и британског концерна „БАЕ системс“. Они су преузели одговорност за развој летелице и бројних система, као и за координацију.

План је био да у оквиру међународне сарадње моторе направи „Ролс-Ројс“ и „Сафран“, а електронску опрему „Селекс ЕС“ и „Тхалес“. Међутим, Брегзит је осујетио ове планове. Французи нису могли сами да преузму овако скуп пројекат. Тада су се појавили Немци, а са њима и потешкоће.

Министарство одбране у Француској има готово потпуну слободу да спроведе пројекат, али Министарство одбране у Немачкој мора да координира своје акције са Бундестагом и неким другим, пише портал. Париз иритира улога Бундестага, што успорава читав процес. Као резултат свега француска страна се пита о посвећености Берлина пројекту.
Андреј Богински: Први хеликоптер „Минога“ полеће 2025. године

Први лет ловца заказан је за 2026. годину. У наредних годину и по дана програмери морају да идентификују кључне технологије ловца и припреме његов прелиминарни план, извештава „Флајтглобал“. Планирано је да производња авиона буде до 2040. године. Нови војни авион шесте генерације требало би да замени ловце „Еурофајтер типхон“ и „Дасаулт рафале“ у немачким и француским ваздухопловним снагама.

Светско тржиште сличних типова авиона се процењује на 2,5-3 хиљаде авиона, захваљујући коме немачко-француски развој има потенцијал да освоји тржишни удео, под условом да стране превазиђу међусобне разлике.

Отказивање пројеката погодиће не само немачко-француске односе, већ и европску индустријску сарадњу уопште. Уједно Париз покушава да се такмичи са Берлином за статус политичке и економске континенталне локомотиве. У међувремену, стране нон-стоп окривљују једна другу и граде лоше односе, што није добар савезник на оваквом пројекту.

Коментар