Највеће крвопролиће у историји: Пут до велике победе совјетске армије кроз фотографије /фото/

Фотографије ратних дописника који су радили на првој линији фронта и борили се раме уз раме са војницима чувају успомену на највеће крвопролиће у историји – три године, 10 месеци и 18 дана Великог отаџбинског рата. Спутњик вам представља најупечатљивије моменте који су забележили ратни репортери.
Sputnik
„Комадант батаљона“ Макса Алперта је једа од најекспресивнијих и најемотивнијих фотографија из Великог отаџбинског рата, симбол јунаштва. На фотографији која је настала 1942. године млађи политички комесар 220. стрељачког пука четврте стрељачке дивизије 18. армије Алексеј Ерменко предводи војнике у контранапад уместо рањеног команданта чете.
„Комадант батаљона“ Макса Алперта
Стручњак за фото-репортаже Макс Алперт током рата је радио и на фронту и у позадини. Фотографија која носи назив „У родно село“ настала је у Орловској области. Жене се са децом враћају кућама, не знајући шта их чека у родним местима.
„У родно село“
Фотографија ратног дописника Константина Симонова из 1943. године.
Војници прелазе реку
„Први дан рата“. Фотограф Евгениј Халдеј је 22. јуна 1941. године стигао у Москву и на путу са станице забележио историјски тренутак: становници престонице на улици слушају на радију вест о нападу фашистичке Немачке.
„Први дан рата“. Фотограф Евгениј Халдеј
Рат нису само напади и борбе, него и „Успомене из мирног доба“. Ова фотографија је прославила Јакова Рјумкина који је ратовао од првог до последњег дана Великог отаџбинског рата, а његове најпознатије фотографије настале су у Стаљинграду.
„Успомене из мирног доба“
Ипак, сви главни догађаји одвијали су се на фронту, и ратни дописници су заједно са војницима ишли у напад и учествовали у офанзивама. „Артиљеријска јединица напада непријатеља. Северни Кавказ“ – фотографија Макса Алперта.
Артиљеријска јединица током борбе, Северни Кавказ, 1943. година
Фотограф Евгениј Халдеј је свих 1.418 дана рата прошао са фотоапаратом од Мурманска до Берлина.
Противавионски топници чувају небо над ослобођеним Севастопољем, 1944. година
Всеволод Тарасевич је живео у Лењинграду од 1934. године и водио је фото-дневник током блокаде.
Становници Лењинграда током блокаде, 1942. година
Фоторепортер Анатолиј Гаранин је током Великог отаџбинског рата радио у листу „Слике са фронта“, бележио је борбена дејства и живот Црвене армије.
Тенковски пук пре одласка на фронт. Москва, јун 1941. година
Позната фотографија Гарањина „Смрт војника“ једна је од најређих докумената репортаже са фронта.
"Смрт војника" Кримски фронт, април-мај 1942. године
Гарањин је у свом раду често фокусирао на живот у позадини и људе који се нису штедели ради мирне будућности.
Аеростати на Невском проспекту у Лењинграду, 1941. година
Најбоље фотографије носе сурову истину о рату.
Мајка заклања своје дете током пуцњаве, 1941. година
Анатолиј Гарањин је 57 година живота посветио фотографији. Његов архив чува МИА „Русија севодња“.
Колоне војника иду на фронт из Москве, 23. јуна 1941. године
Фотографије једног од главних фотографа Великог отаџбинског рата Евгенија Халдеја познате су у целом свету, без преувеличавања. Током Нирнбершког процеса његови радови су служили као доказ за злочине фашиста.
Заробљени Немци на рушевинама у Севастопољу, 1942. година
Ловачки авиони гардијског Краснознамењског ваздухопловног пука на небу изнад Севастопоља. Фотографија Евгенија Халдеја.
Ловачки авиони гардијског Краснознамењског ваздухопловног пука на небу изнад Севастопоља. 1944. година
Фотограф Макс Алперт је током рата боравио на Кавказу, Украјини, Белорусији, Пољској, Чехословачкој. Умео је да донесе до гледаоца суштину догађаја и да представи бол и страх који се могу доживети у рату.
Нацисти спалили белоруско село, 1944. година
Радови фотографа са фронта постали су прави сведоци епохе. Један од њих је заробљени Немци у Подмосковљу, децембар 1941. године. Анатолиј Гарањин.
Заробљени Немци у Подмосковљу, 1941. година
Марк Марков-Гринберг првих дана рата отишао на фронт, а од 1943. године био је дописник листа „Реч војника“. Примећивао је и најситније детаље и преносио их гледаоцима.
Стигла пошта совјетским војницима, други Белоруски фронт, 1944. година
Фото-репортаже Маркова-Гринберга биле су убедљиве и задивљујуће.
Тенк прелази преко рова са војницима, Брјански фронт, 1942. година
Многе фотографије војних дописника ушле су у уџбенике и енциклопедије као илустрације.
Становници села Омољица поздрављају совјетског пилота Семјона Бојка који је први долетео у Југославију , 1944. година
Учесница у Великом отаџбинском рату Марија Шалнева је у мају 1945. године усмеравала војну технику која се кретала Александерплацем у Берлину. Моменат је забележио Евгениј Халдеј.
Марија Шалнева у Берлину, 1945. година
Историјска парада Победе 1945. године и данас се повезује са снимком Макса Алперта – обележја немачко-фашистичке војске поражене на бојном пољу код зидина Кремља као знак победе.
Парада победе на Црвеном тргу, 1945. године
А почетак рата се повезује са светлима рефлектора са фотографије Анатолија Гарина, који су осветљавали небо над Москвом 1941. године у јуну. Нико није могао претпоставити шта ускоро следи.
Рефлектори снага ПВО осветљавају небо над Москвом
Фотографија „Знамења над Рајхстагом“ настала у мају 1945. године постала је прави симбол победе. Фотограф Евгениј Халдеј спремао се за слику још у Москви где је сашио црвено платно, а када је долетео у Берлин попео се на кров полуразрушене зграде са још три војника како би подигао заставу. Један војник је стао на сам крај крова а други га је држао за ноге.
Знамење победе над Рајхстагом у Берлину, 1945. година
 
Коментар