Крађе, силовања и проналажење раскомаданих људских остатака неки су од злочина који су се догодили у изнајмљеним кућама добијеним посредством „Аирбнба“, а запослени у посебном Oдељењу за безбедност годинама су покушавали то да сакрију од јавности. Све ово како се не би наштетило имиџу платформе за краткорочну ренту и избегли проблеми у односима с јавношћу.
Према аутору чланка, компанија годишње потроши око 50 милиона долара за одштету клијентима који су жртве злочина. Исплате се често врше тако што оштећени потпише да случај неће износити у јавност.
Гласине о опасностима и „крв на рукама“
Након оснивања 2008. године, „Аирбнб“ је брзо постао кључни играч у индустрији туристичког смештаја, са процењеном тржишном вредношћу од 90 милијарди долара. Међутим, од почетка његове активности, неке гласине су већ доводиле у питање безбедност људи.
Тако је Крис Сака, амерички инвеститор који се бави ризичним улагањима и један од првих који је уложио новац у „Инстаграм“, „Твитер“ и „Убер“, одбио да учини исто на „Аирбнбу“. „Људи, ово је врло опасно. Ако неко буде силован или убијен, крв ће остати на вашим рукама“, рекао је својевремено оснивачима компаније.
У почетку су оснивачи „Аирбнба“ лично били задужени за притужбе, али су убрзо морали да ангажују особље због великог броја жалби. Тек 2011. суочили су се са првим озбиљним случајем, када је власница куће у Сан Франциску написала на форуму да су станари опустошили и демолирали њен дом.
Газдарица је известила да јој „Аирбнб“ није пружио никакву помоћ и само је тражио да избрише негативне коментаре које је поставила. Када је случај одјекнуо на мрежама, шеф компаније Брајан Чески јавно се извинио и обећао да ће јој надокнадити милион долара. Поред тога, компанија је створила 24-часовну линију за пружање услуга купцима и ново Одељење безбедности, преноси РТ.
Какве случајеве решава служба безбедности?
Тим „Аирбнбовог“ одељења за безбедност, састављен од стотину запослених – многих са искуством у војним или хитним службама – задужен је за вођење озбиљних случајева попут силовања, убистава или пљачки.
Задаци службе крећу се од пружања моралне подршке до покривања медицинских трошкова, наградног боравка у луксузним хотелима или чак организовања путовања широм света ради обештећења повређених корисника. Заузврат, траже од оштећених да ћуте о ономе што се догодило у изнајмљеним становима.
Бивши запослени у служби безбедности „Аирбнба“ открили су за Блумберг да су током боравка у компанији виђали клијенте који су се скривали у ормарима власника кућа или су морали да се срећу са случајевима као што је откривање раскомаданих људских остатака. Једном су чак имали жалбу власника стана који је закупца затекао у кревету са својом седмогодишњом ћерком.
Са своје стране, „Аирбнб“ наводи да је мање од 0,1 одсто домова за изнајмљивање имало проблеме. Међутим, Блумберг наглашава да овај проценат заправо представља велики број случајева, јер се сваке године преко платформе направи више од 200 милиона резервација.
„Аирбнбев“ уговор са крајњим корисником, који потписује сваки клијент платформе, предвиђа одрицање од правних радњи против компаније, као и клаузулу о анонимности у случају арбитраже. До сада је само један случај сексуалног насиља ишао на суд у САД.
У међувремену, пандемија је тешко погодила компанију, при чему је више од 80 одсто резервација глобално суспендовано током првих месеци кризе. Али тим одељења за безбедност није остао без посла, јер је током затварања повећана потражња за кућама како би се правиле масовне тајне забаве.
Прочитајте и: