"Тендер за изградњу Истанбулског канала није званично ни објављен, технички детаљи пројекта су непознати. Без тога је тешко било шта коментарисати. У исто време, не треба подлегати различитим спекулацијама. Треба схватити да постоји конвенција из Монтреа. То је међународни документ из 1936. године", подсетио је амбасадор.
Конвенција регулише пролазак бродова кроз Босфор и Дарданеле и утврђује ограничења по питању тонаже војних бродова црноморских и нецрногорских држава, време боравка војних бродова нецрноморских држава у водама Црног мора.
"Управо, то је важно. Постојање или непостојање додатних водених артерија не мења међународно правни режим који регулише конвенција. Истовремено, треба схватити да реализација тако великог пројекта, када и ако до њега дође, захтеваће значајна финансијска средства и време", закључио је Јерхов.
Јуче је председник Турске Реџеп Тајип Ердоган поставио камен темељац за изградњу канала „Истанбул“ који ће ићи паралелно са Босфором и повезати Црно и Мраморно море. Према његовим речима, пројекат је вредан 15 милијарди долара и градиће се шест година.
Како сматрају неки експерти, саобраћај кроз канал „Истанбул“, без икаквих ограничења, потенцијално би представљао опасност за безбедност црноморског региона, па и шире, јер би, поред трговачких бродова, танкера и слично, тим путем у Црно море могли да улазе војни бродови било које земље. Тиме би била нарушена равнотежа која је успостављена Конвенцијом из Монтреа којом се регулише саобраћај кроз Босфор.
Прочитајте још:
канал „Истанбул“
© Sputnik