„На ивици будућности“ – Двоструко издање Битефа од 13. до 25. септембра

Београдски интернационални театарски фестивал БИТЕФ ове године ће бити одржан од 13. до 25. септембра, под слоганом „На ивици будућности“. Овогодишњи фестивал се одржава у двоструком издању, будући да прошле године, услед пандемије, фестивалски програм није могао бити приказан у пуној мери.
Sputnik

„На ивици будућности“ или „На ивици амбиса“

„Без обзира на прошлогодишњи 'Битеф пролог' одлучили смо се да љубитељима позоришта ове године понудимо занимљив, интригантан и у уметничком смислу значајан програм који ће чинити 14 представа, уз богат пратећи програм“, рекао је новинарима директор Битеф театра Милош Латиновић.
Према речима уметничког директора Битефа Ивана Меденице, слоган овогодишњег Битефа „На ивици будућности“ на духовит и истовремено опомињући начин наговештава будућност, која је на самом прагу, асоцирајући на синтагму „На ивици амбиса“.
„Да ли ће нам се будућност десити, то ћемо још видети. Један од разлога је управо еколошка криза, климатске промене, загађење ваздуха и сви проблеми који иду у том пакету, а то је и главна тема овогодишњег издања Битефа. Теме представа се крећу од еколошке кризе, која ће доминирати у првом делу фестивала, до онога што се у теорији дефинише као концепт постхуманизма, односно света који је мање антропоцентричан и у којем постоји боља равнотежа између људи и природе“, рекао је Меденица.
Конференција за новинаре поводом 54 / 55. Битефа - Милош Латиновић, Иван Карл, Иван Меденица
У програму овогодишњег Битега су представе које потписују неки од најзначајнијих аутора и трупа европског и светског театра попут Томаса Остермајера, Филипа Кена, Римини протокола, Вима Вандекејбуса и других.
У прологу 54./55. Битефа премијерно ће бити изведена представа „Living room“ у копродукцији Београдског драмског позоришта и Битеф театра. Реч је о ауторском пројекту младог немачког редитеља Ерсана Монтага, који је учествовао и на ранијим издањима Битефа.
Пролог обухвата и представу „Цемент Београд“, коју су заједно осмислили драматург Милан Рамшак Марковић и словеначки редитељ Себастијан Хорват, према делу Хајнера Милера.

Одговор позоришта на изазове телесног дистанцирања

Меденица је истакао да је у неким представама, а посебно у онима које су настале у доба актуелне пандемије, тело „одсутно“. То је, како је навео, естетски одговор на изазове које је телесно дистанцирање наметнуло позоришту.
„Оно је или екрански транспоновано, као у представама рађеним за онлајн платформе – 'Вишњик у вишњику' позоришта 'Де факто' из Загреба; или је његов 'оригинал' одсутан, а замењује га неко друго тело, оно које је било физички ближе, присутно у датим околностима извођења – 'Конференција одсутних' чувеног Римини протокола из Берлина; или га упопште нема, већ гледаоци попримају ту функцију и то у физичко-изведбеном оквиру који можемо назвати просторном и атмоферском инсталацијом, као у представи 'Као да крај није ни сасвим близу', Маје Пелевић и Николе Завишића, рађеној у продукцији Битеф театра“, навео је Меденица.
Публика ће бити у прилици да погледа и представу „Трагови“ Ултима веза из Брисела, у кореографији Вима Вандекејбуса, „Плућа“ Словенског народног гледалишча из Љубљане, у режији Жиге Дивјака, као и „Климатске плесове“, у кореографији Аманде Пиње и копродукцији позоришних трупа из Мексика, Чилеа и Аустрије, представу која, како је навео Меденица, представља посвету природи која нестаје и директно прозива мултинационалне компаније које је загађују.
Иван Меденица: Можда за планету и није добро да човек опстане
У главном програму овогодишњег Битефа је и представа „Непријатељ народа“ Хенрика Ибзена, у извођењу театра „Шаубине“ из Берлина и режији Томаса Остермајера, која је, како је истакао Меденица, сигурно најзначајнији класични драмски текст када је реч о еколошкој тематици.
„То је прича о једном научнику који се побунио против привредних пројеката, а залаже се за заштиту чистих извора воде и, наравно, сви ће се на крају окренути против њега – политичари, бизнисмени, грађани, као и медији. Представа је изабрана јер перфектно одговара теми, друштвено је провокативна и позива публику на учешће“, рекао је Иван Меденица.
На програму је и представа „Фарм фатал“, која на духовит начин третира еколошке теме, затим представа „Каспар“ Петера Хандкеа, у режији Милоша Лолића, као и представе у којима се као главни јунаци појављују робот и дрон – немачка „Future fortune“ у кореографији Драгане Булут и „Опчинио сам те“, рађена у копродукцији театара из Ирана и Брисела и кореографији Ехасана Хемата.
Битеф ће затворити представа „Флеш“ у режији Франка Вигруа, која је, како је навео Иван Меденица, комбинација инсталације, плесне представе и перформанса.
Градски секретар за културу Иван Карл је истакао да је за овогодишње, двоструко издање Битефа Град Београд издвојио 45 милиона динара, јер је препознао труд Битеф тима уложен у реализацију 54. и 55. издања фестивала које ће, како је оценио, бити једно од најспецифичнијих, али уједно и најатрактивнијих у дугој историји фестивала.
 
Коментар