Хајпкоин (енг. hype — герила промовисање) обично креира утицајни појединац или група људи која иза себе има већи број обожавалаца на друштвеним платформама. Када га направи у одређеној количини, стваралац део задржи за себе, а остатак стави у промет. Тада почиње „игра“.
Хајпкоини — замка за улагаче у криптовалуте
У почетку, хајпкоин има врло ниску цену. Да би то променио, његов утицајни креатор својим многобројним пратиоцима представља нову „фантастичну“ и перспективну криптовалуту и позива их да у њу уложе новац, тврдећи да је и сам то урадио, иако то можда није истина. Обожаваоци ипак то почињу да чине, па цена хајпкоина расте.
„У моменту када је цена битно порасла, ја своје токене продам за неке друге или за фиат новац (декретни новац), односно доларе или неку другу валуту и ту сам зарадио. Онда ме, у суштини, не интересује шта ће се десити с осталим људима“, објашњава Стефан Игњатовић, менаџер компаније „Тендерли“, која се бави анализом паметних уговора за блокчејн технологију.
Када стваралац прода свој део укупне количине хајпкоина, који обично није мали, цена тог „новчића“ падне, улагачи то примете и препознају као лош знак, па брже-боље почну да продају своје залихе, пре него што цена још више опадне. То се обично заврши потпуним крахом хајпкоина, а они који су изгубили новац за то обично могу да криве само себе.
„Одете у продавницу или на пијацу и неко вас убеђује да ће од једног парадајза ваша породица моћи да живи месец дана. Да ли бисте купили тај парадајз? Да ли бисте му поверовали? Нико вас није преварио. Последња одлука је ваша. Главни проблем око тога је то што људи желе пречице до богаћења и не желе да истраже нити да се едукују о томе да би размислили својом главом да ли то има смисла или нема“, напомиње Игњатовић.
Ствараоци не трпе последице
Утицајни креатори углавном не трпе никакве последице, ма колико да је људи бацило новац на њихове хајпкоине.
„Ако тако јавно вараш људе, дефинитивно ће твој бренд трпети, мада се, искрено, показује да и много већи скандали не ‘убијају’ инфлуенсере. Мање-више све може да се преживи. Зарадићу много, трпеће ми бренд, али ћу се за годину-две дана опрати од тога, то је логика људи. Још је боље ако си потпуно инкогнито. Нико не зна за тебе, ‘ушемио’ си се с неким особама које ће ти радити промоцију тога, ти зарадиш паре и евентуално се у неком чланку појави да је Пера Микић преварио људе, али нико не зна ко је он нити где он живи. То је више морално, него питање спровођења неког закона“, предочава Игњатовић.
Велики део новонасталих криптовалута чине управо хајпкоини и „новчићи“ који немају реалну вредност. Ипак, то не треба да обесхрабри оне који желе да свој новац уложе у потенцијално перспективне нове „новчиће“. Само треба добро да истраже у шта улажу своје паре.