За катализатор се добија од 20 до 50 евра, а за неке скупље моделе и до 200 евра. Лопови су се извештили и раде у тимовима. Прилази се хидрауличним дизалицама и онда се сече батеријским брусилицама. Операције трају од 30 секунди до два минута. Стручњаци кажу да се овако може месечно зарадити и по неколико хиљада евра.
„Крађа катализатора, нажалост, није приоритет полиције и тужилаштва, јер се то третира као ситно дело. Ради се, међутим, о знатној штети за власнике возила. С друге стране, ради се о делу које производи негативне последице не само за власнике возила, већ и на животну околину, односно здравље друштва“, каже Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.
Осим материјалне штете, постоји и такозвана нематеријална штета у загађењу ваздуха, јер многи не враћају катализаторе у аутомобиле и уместо њих ставе цеви.
Окановић каже да је недавно одложена примена контроле издувних гасова на две године, управо зато што је украден велики број катализатора.
„Уколико дозволимо да се настављају крађе и ако то не буде приоритет рада тужилаштва и полиције, опет ћемо морати да одложимо примену контроле издувних гасова, а то лоше утиче на животну средину“, сматра Окановић.
Једина могућа заштита од лопова је паркирање на светлу, испод камера или уградња аларма који реагују на љуљање возила. Тада се лопови повлаче и траже нову жртву, преноси РТС.