Министар грађевине, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић уручио је генералном директору огранка Кинеских железница у Србији Џоу Сину решење о грађевинској дозволи за деоницу Нови Сад – Суботица – државна граница са Мађарском – Келебија.
Председник Србије Александар Вучић је указао да је тај пројекат практично био почетак сарадње Србије и Кине, велики пројекат који је одобрио кинески председник Си.
„То значи да за који дан крећемо у физичку изградњу тог дела пруге која ће да споји Србију са Мађарском и целом западном Европом“, рекао је Вучић.
Поновио је да ће за три месеца возови од Београда и Новог Сада ићи новом пругом, а значај модернизације пруге илустровао је речима, „да је за нас 200 километара на сат, као кад ви у Кини идете маглевом 600 километара на сат“.
Радови се тренутно обављају на деоницама од Београда до Старе Пазове у дужини од 34,5 километара на којој раде кинеске компаније „Чајна комјуникејшен констракшен компани“ и „Чајна рејлвеј интернешенел“, као и на релацији Стара Пазова – Нови Сад у дужини од 40,4 километра коју гради руски РЖД Интернешенел.
Пруга од Београда до Новог Сада би, према ранијим најавама, требало да буде отворена за саобраћај до марта.
Потписивање уговора са кинеском делегацијом
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Момировић је решење уручио на пленарном састанку делегације Србије и Кине, који у Палати Србија предводе председник Србије Александар Вучић и државни саветник и министар спољних послова Кине Ванг Ји.
Претходно су Вучић и Ванг имали тет-а-тет састанак.
Шеф кинеске дипломатије је у среду допутовао у дводневну посету Србији.
Комерцијални уговор о модернизацији и реконструкцији мађарско-српске железничке везе на територији Србије за деоницу Нови Сад –Суботица – државна граница (Келебија), вредан 943 милиона евра потписан је 2018. године са конзорцијумом кинеских компанија „Чајна комјуникејшен констракшен компани“ и „Чајна рејлвеј интернешенел“ и Инфраструктуром железнице Србије.
Уговор о кредиту за овај пројекат са кинеском Ексим банком.
Пројекат изградње пруге за велике брзине између Новог Сада и Суботице обухвата трасу двоколосечне пруге и станице са објектима на прузи, реконструкцију и модернизацију железничких чворова Нови Сад, Врбас и Суботица, денивелацију укрштања пруге са друмским и пешачко-бициклистичким стазама, као и уградњу електротехничке инфраструктуре која омогућава безбедно одвијање саобраћаја пројектованим брзинама и увођење европског система управљања железничким саобраћајем.
Пруга Нови Сад – Суботица дуга је 108,2 километра и на тој траси биће изграђено укупно 49 подвожњака, надвожњака и сличних објеката.
Пројектом је предвиђена реконструкција девет железничких станица, (Нови Сад, Сајлово, Кисац, Степановићево, Змајево, Бацка Топола, Жедник, Наумовићево и Суботица), као и три нове станице са станичним капацитетима (Руменка, Врбас и Ловћенац). У Врбасу ће бити изграђен и вијадукт дужине 1,6 километра.
Пројекат модернизације пруге Нови Сад – Суботица подразумева примену европских стандарда интероперабилности.