Цена једног бродског контејнера снажно је скочила у последњих 18 месеци јер је пандемија корона вируса пореметила ланце снабдевања и трговинске канале. Трошкови транспорта морским рутама су порасли седам пута, ако не и више, наводи се у извештају УНЦТАД-а, преноси Си-Ен-Би-Си.
„Анализа УНЦТАД-а показује да ће тренутни пораст цена теретних контејнера, ако се одржи, подићи ниво глобалних увозних цена за 11 одсто, а ниво потрошачких цена за 1,5 одсто од сада до 2023. године“, процењује се у документу.
Посматрано по земљама, у САД би потрошачке цене, како се наводи, порасле за 1,2 посто, док би Кина забележила раст од 1,4 процента. Анализа показује да би у мањим земљама, које су више зависне од увоза, потрошачке цене скочиле много више, за 7,5 одсто.
Када је реч о категоријама производа, највиши раст цена би забележили електроника, намештај и одећа, од најмање 10 посто на глобалном нивоу, саопштио је УНЦТАД, напомињући да контејнерски превоз те робе учествује са 17 процената у укупном обиму трговине морским путем.
Неке компаније су одлучиле да мање производе шаљу купцима ваздушним путем због растућих трошкова бродског транспорта, иако је ваздушни превоз обично скупљи.
У анализи се такође наводи да ће узлет трошкова теретног бродског транспорта смањити привредни раст у великим економијама.
Процењује се да ће индустријска производња, главни покретач раста бруто домаћег производа, пасти у САД и еврозони за више од 1,0 посто, а у Кини за 0,2 процента, ако цене контејнерског превоза порасту за 10 одсто и ланци снабдевања остану поремећени, пренео је Танјуг.
Крајем октобра, више од 600 контејнерских бродова било је блокирано изван лука широм света, што је двоструко више од нивоа на почетку године, навео је швајцарски логистички гигант „Коне Нагел“ за ЦНБЦ. Ова компанија је крајем прошлог месеца предвидела да ће загушење трајати најмање до фебруара.