ЕКОНОМИЈА

Расту цене бродског транспорта: Кинеска роба у Србији дупло скупља, могућа и нова поскупљења

Производи који у Србију долазе из Кине су у последњих годину дана поскупели и више од 50 одсто, а основни разлог поскупљења је непрестани раст цена бродског транспорта контејнера, чија је цена у односу на период пре пандемије виша и до три пута.
Sputnik
Према подацима сајта „Freightos“ који путем свог ФБX (Freightos Baltic Index) индекса прати кретање цена транспорта робе прекоокеанским бродовима, тренутна просечна цена за пренос једног контејнера је 9.680 долара. Поређења ради, према подацима истог сајта, цена транспорта пре годину дана износила је 4.204 долара.
Низ логистичких поремећаја и загушења, довео је до глобалне несташице контејнера за транспорт. Услед те несташице дошло је до скока цена и кашњења у испорукама које погађају све, а са сваком појавом новог соја вируса ова кашњења би се додатно заоштравала, те би цене додатно расле.
Све то се директно пресликава на цене робе у кинеским радњама широм Србије, које су одувек важиле за нешто ниже у односу на конкуренцију. Како „Блиц Бизнис“ сазнаје из разговора са запосленима и купцима у тим радњама, гардероба, играчке, стаклене чаше, тањири и сва остала роба је драстично поскупела.

Роба скупља за 30 одсто и више

Цене у кинеским радњама у Београду су драстично веће него пре неколико година. Најмање поскупљење је 30 одсто, али у немалом броју случајева цене су сада у односу на прошлу годину и дупло веће. Ова поскупљења тичу се апсолутно све робе без изузетака: од играчака, одеће, обуће, бижутерије, есцајга, чаша, тањира...
„Цене одеће у кинеским радњама су осетно више него раније, ево овај овде прслук који сам данас купио ме је изашао 1.600 динара. Потпуно исто као да сам ушао у неки бутик на Булевару. Више не видим корист од куповине у овим радњама, нису ни близу јефтине као пре“, каже купац у једној радњи са иницијалима И. Ж, преноси Блиц бизнис.
Како каже Л. М, продавац у истој радњи, цене су генерално подигли за 30 одсто.
„Све зависи од великих добављача. Ми смо цене у поређењу са прошлом годином у просеку подигли за 30 одсто. Ако је мајица коштала 450 динара, она је данас 600. Играчка која је пре годину дана коштала 800/900 динара данас кошта око 1.200. Није искључено да ће цене наставити да расту“, објашњава он.
Продавачица у другој радњи, М. Г, истиче да су у продавници највише поскупеле стаклене чаше и тањири.
„Код нас су највише поскупеле чаше и тањири. На пример, овај сет од шест чаша се некада продавао за 500/600 динара, а данас кошта 1.200. Исто важи и за тањире. Ако су се пре више од годину дана по комаду коштали 100 динара, данас им је цена за 80 одсто већа“, објашњава он и показује цену на једном од тањира - 180 динара.

Транспорт ка Европи скупљи од просека

Просечна цена транспорта једног контејнера у свету је 9.680 долара. Међутим, цене транспорта једног контејнера из Кине ка Медитерану или ка Северној Европи су још веће. Према ФБX, превоз бродом једног контејнера робе тренутно кошта између 14.100 и око 14.500 долара.
ЕКОНОМИЈА
Превозници траже драстична поскупљења: Да ли ће цене у 2022. години отићи у „небеса“
ЕКОНОМИЈА
Раст цена бродског превоза подиже инфлацију за 1,5 одсто
Коментар