ЕКОНОМИЈА

Одлазак радника у Словачку — шта се дешава са крагујевачким „Фијатом“

Вест да се група радника из „Фијата“ у Крагујевцу спрема на рад у његову фабрику аутомобила у Словачкој, још једна је коцкица у низу која повећава запитаност о судбини фабрике у Србији, која из године у годину бележи све лошије резултате. Неизвесност поцртава то што званичних информација о пословним плановима власника и даље нема.
Sputnik
Запослени у крагујевачкој фабрици Фијат крајслер аутомобили Србија“ (ФЦА) ни прошле јесени, како се најављивало, нису дочекали пословни план власника, компаније „Стелантис“, која је пре годину дана настала спајањем торинског „Фијат крајслера“ и француског „Пежоа“. Уместо да развијају своју фабрику, неки од њих ће, на позив менаџмента, ових дана кренути у испомоћ Стелантисовој фабрици у Трнави. И то је друга група која иде пут Словачке.

Из крагујевачког „Фијата“ на испомоћ у Словачку

У јулу ће бити 10 година како је „Фијат“ дошао у Крагујевац и од тада из фабрике излази исти модел аутомобила — 500Л. Од најављеног новог модела још нема помена, 2016. године је отпуштено 750 радника, стручњаци су увелико сами решили да напусте фабрику у Крагујевцу, која је у прошлој години радила само непуних 60 дана и произвела најмање аутомобила откако они силазе са траке.
Да ли је одлазак на рад у Словачку последица глобално поремећене ситуације у аутомобилској индустрији коју је проузроковала пандемија ковда, или је то сигнал да нашу фабрику не чекају боља времена?
Оно што је једино извесно у целој неизвесности и неоглашавању званичника у крагујевачкој фабрици, јесте да би одлука о силаску новог модела са фабричке траке значила спас.

Чекање на нови модел

То би по оцени председника „Самосталних синдиката металаца Србије“ Зорана Марковића значило просперитет за ту фабрику у наредних пет година, јер се нови модел у том периоду увек добро продаје. Он се нада да ће се то догодити у скорије време.
Да ли је одлазак радника из Крагуујевца на испомоћ у Фијатову фабрику у Словачкој знак за узбуну
„Оно што је охрабрујуће за нас, јесте да нема најаве за затварање фабрика, дали су обећање и у Италији и у Француској да ће производња моћи да се настави“, изјавио је Марковић медијима крајем прошле године. Сада за Спутњик каже да је одлазак друге групе радника у Словачку продубио забринутост по питању судбине фабрике.
Председник синдиката „Независност“ у ФЦА Зоран Станић за Спутњик каже да је крагујевачка фабрика капацитета 200.000 аутомобила у најбоље време избацивала 130.000 аутомобила, а сада само 20.000. Уверен је да би опет били први српски извозник ако би производили нови модел аутомобила.
У међувремену, од оснивања 2012. када се радило у три смене, број запослених je за трећину мањи и сад их је око 2.000.

„Што је највећи проблем, имамо огроман одлив стручне радне снаге. То највише плаши. И да нам дође нови модел, биће мука ко ће то да изнесе. Фијат плаћа оно што не мора, а оно што је требало, те стручњаке не плаћа и где год се макнем по Србији, срећем стручњаке из Фијата по приватним страним фирмама“, истиче Станић.

Ћутање о пословним плановима

Када је у јануару прошле године формиран Стелантис“ као четврти највећи произвођач аутомобила на свету, најављено је да ниједна фабрика неће бити затворена и да им је циљ да од 2025. почну са избацивањем конвенционалних аутомобила из своје понуде широм света, преласком на хибридна и електрична возила.
После десетогодишње производње Фијата 500Л спас за фабрику у Крагујевцу би донео нови модел
Станић каже да је забринутост запослених велика, јер им о пословним плановима нико још ништа није рекао. Ипак, је, додаје, од једног од добављача сазнао да за 2023. годину имају велике поруџбине за „Фијат“.
„По томе се надам да ће доћи неки нови модел . На италијанским сајтовима сам читао да се планира и у Крагујевцу производња хибридног модела. У принципу, требало би то да буде ове године.“ Макар тако је писано пре годину дана, додаје он, истичући да производња хибрида за нашу фабрику не би требало да буде проблем.
То је, у принципу, исти ауто какав се сада производи, само што му се између мотора и мењача дода један електромотор и мало већи акумулатор, објашњава он.
Економиста Божо Драшковић је, међутим, скептичан.

„На дугом је штапу то да ће у наредних годину, две дана, три године прећи на хибридне и електроаутомобиле. Не бих волео да будем песимиста, али чини ми се, како су се ствари одвијале са Фијатом последњих пет-шест година, да ће се он једнога дана покупити и отићи одавде“, каже он за Спутњик.

Да се активира и држава

Професор Београдске банкарске академије сматра да је „Фијат“ до сада показао да не намерава да шири производњу. Да је имао намеру, он би то и радио, каже наш саговорник.
Ако у аутомобилској индустрији сваке две-три године не изађете са новим моделом, ви немате шта да радите на светском тржишту аутомобила, а ФЦА то не ради. Зато Драшковић сматра да у овој ситуацији држава која има 33 одсто власништва у ФЦА, мора активније да се укључи у решавање проблема које је пандемија само додатно погоршала.
Коментар