Колико ће возило прећи километара са једним резервоаром горива, гаса а све више и са једним пуњењем батерија, може се предвидети релативно тачно, али предвиђање колико ће прећи један комплет гума на аутомобилу много је сложеније, пише портал Дмошен.
Ово је сасвим логично. Иако лабораторијске симулације могу до одређене мере дати резултате, стварна свакодневна експлоатација је нешто сасвим друго, и може поништити сва лабораторијска предвиђања.
Европске статистике
У пракси, европске статистике показују да је просечна пређена километража са једним комплетом гума између 25 и 50.000 километара код возача који имају нормалан (умерен) стил вожње, али могу достићи и 75.000 пређених километара код возача са изразито лаганим стилом вожње.
То тако може пасти и на само 10.000 код возача који од аутомобила и пнеуматика траже све што може. То значи да иако су гуме пројектоване за прелажење 40-50.000 километара, стварна експлоатација може да изненади.
Пет елемената који се не могу предвидети
Постоји барем пет елемената који утичу на километражу коју ће гуме издржати. Прво – тип аутомобила, чија снага мотора и обртни моменти којима располажу и снага кочионог система могу бити одлучујући.
Исто тако, одржавање и стање у којем се возило налази утиче на потрошњу гума. Редовно одржавана возила (геометрија трапова, управљачки систем, систем ослањања и огибљења) су нежнија према сва четири пнеуматика.
Маса возила такође игра значајну улогу у потрошњи гума, исто као и чињеница колико често и дуго се вози натоварено возило. Не може се занемарити ни каквим путевима се вози – ауто-пут мање троши пнеуматике од градских улица или путева са много кривина.
На то долази и елемент каквог типа је површина путева којима се вози – абразивна или мање абразивна.
Да ли величина гума утиче на трајност?
У дилеми о трајању гума не може се заборавити ни који тип гуме се користи с обзиром на њихове конструктивне разлике – туристичка, спортска, зимска, ол сизон, тек да поменемо само неке категорије.
Спортска гума свакако није предвиђена за возило које се најчешће вози максимално оптерећено.
На крају, и димензија гума утиче на њихову потрошњу – на идентичним аутомобилима, гуме различитих димензија и различитих дезена могу достићи крај свог животног века при врло различитим километражама.
Циљ је 50.000 километара
Јасно је да четири нове гуме на градском аутомобилу у перспективи имају већу километражу од четири гуме на аутомобилу са спортским карактеристикама, или у сваком случају на тежем аутомобилу.
Гуме за спортске аутомобиле имају већу контактну површину да би имале бољи контакт са подлогом, али управо због тога имају и више трења, које их брже троши.
Мора се имати на уму да гума која је пројектована да пређе 50.000 километара на градском аутомобилу, а умереном вожњом, може имати упола краћи век са вожњом која подразумева „потписивање” при сваком поласку.
Навике праве разлику
Листа навика које праве разлику у трајању гума је подугачка, од неисправног притиска ваздуха који доводи до бржег и неравномерног трошења, па до агресивне вожње која је далеко од идеалне по животни век гума, а које ће са фабричке дубине дезена од 8 мм, брзо стићи до законског минимума од 1,6 мм.
Гуме се могу сачувати и у свакодневним ситуацијама као што је паркирање, избегавањем окретања управљача када возило стоји, с обзиром да се тада ствара највеће трење између гуме и подлоге.
На крају, остаје да је гумама најлепше на дугим правцима и уједначеним брзинама на аутопуту, који су најближи лабораторијским условима. Планински путеви, кривине, стална убрзавања и успорења свакако неће продужити животни век гума на аутомобилу, а поготово услови градске вожње, који су више него захтевни за гуме, уз типичне сталне промене правца и брзине возила.