„Ненуклеарни статус Украјине одређен је њеним учешћем у Споразуму о неширењу нуклеарног оружја, коме је приступила 1994. године. У складу са Споразумом, нуклеарно оружје могу да поседују само земље које су га развиле и тестирале пре 1967. године. Украјина није међу њима“, подсетио је Уваров.
Уредник портала о нуклеарној енергији предвидео је које ће кораке међународна заједница предузети ако Украјина почне да развија нуклеарно оружје без повлачења из Споразума.
„Међународна агенција за атомску енергију (ИАЕА) ће током инспекцијских активности на територији Украјине идентификовати знакове нуклеарне војне активности и о томе обавестити своје политичко тело (управни одбор). Он ће, са своје стране, припремити извештај или извештаје Савету безбедности УН, а реч је о телу које има најшира овлашћења у области приморавања држава, укључујући међународне санкције, па чак и употребу силе“, истакао је Уваров за Спутњик.
Уколико Украјина објави повлачење из Споразума о неширењу нуклеарног оружја (члан X Споразума то дозвољава), онда ће њена одлука бити предмет расправе у Савету безбедности УН, где ће аргументи Украјине бити подвргнути свеобухватном разматрању, додао је он.
„Ако се аргументи буду сматрали недовољним, онда Савет безбедности може да приступи увођењу принудних мера против Украјине, укључујући санкције и употребу силе“, истакао је Уваров.
Такође треба узети у обзир да су сви водећи светски добављачи нуклеарне технологије уједињени у неформалну Групу нуклеарних добављача, чија правила готово у потпуности ограничавају могућности сарадње у мирној нуклеарној области са државама које нису потписнице Споразума, приметио је експерт.
„На тај начин ће Украјина, у случају повлачења из Споразума, бити принуђена да заустави своје нуклеарне електране, пошто је ова земља 100 одсто зависна од увоза нуклеарног горива, који после повлачења из Споразума може бити прекинут“, констатовао је Уваров.
„Додаћу да су све државе које имају нуклеарно оружје потписнице Споразума (Русија, САД, Француска, Велика Британија и Кина) уједињене у жељи да спрече даље ширење нуклеарног оружја, тако да Украјина неће морати да рачуна на политичку подршку западних земаља за своје нуклеарне тежње. Покушаји стварања атомске бомбе ће дефинитивно довести до тога да ће се Украјина наћи у много горој ситуацији него што је сада и да ће пасти у међународну изолацију“, закључио је саговорник агенције.
Украјина би се могла наћи у ситуацији у којој је Иран
Изјаве украјинског лидера о могућем признавању Будимпештанског меморандума за неважећи су прилично реторичке, потези у том правцу могли би Украјину довести у ситуацију у којој се налази Иран, који је под санкцијама, сматра шеф „Политичке експертске групе“ Константин Калачов.
„Чак и они људи који не подржавају Зеленског, већ бившег председника Украјине Петра Порошенка, буквално су аплаудирали Зеленском после говора у Минхену. И мислим да то много говори о тренутном расположењу у украјинском друштву. Јасно је да је изјаву Зеленског у вези са Будимпештанским меморандумом тешко схватити озбиљно“, рекао је Калачов за Спутњик.
Он је подсетио да је Украјина потписала Будимпештански меморандум као ненуклеарна држава.
„И ту се поставља питање: ако се она повуче из Будимпештанског меморандума, да ли излази из Споразума о неширењу нуклеарног оружја? Шта је онда са СТАРТ-ом и Лисабонским протоколом? Ако Украјина жели да постане нуклеарна сила, треба да изађе из Споразума о неширењу нуклеарног оружја. Онда Украјина долази у ситуацију у којој се налазе земље као што су Иран и Северна Кореја. Односно, земље под строгим међународним санкцијама“, објаснио је политиколог.
Према његовим речима, јасно је да у Европи нико не жели да види још једну нуклеарну силу, јер сваки нови поседник нуклеарног наоружања представља претњу не само њеним најближим суседима.
„Наравно, све ово личи на елемент уцене“, сматра Калачов.
Украјина је ових година могла да набави ракете средњег домета, приметио је он, али је питање како ће се у тој ситуацији понашати Русија.
„Имамо пример Ирана и Израела: чим Иран почне да размишља о набавци нуклеарног оружја, Израел предузима веома тешке акције и нико га у томе не може зауставити“, сматра политиколог.
Према његовом мишљењу, Зеленски је врло добро схвата да рад Украјине на нуклеарном оружју неће остати непримећен од стране Русије.
„Онда ће то бити прави разлог за превентивни удар на оне научне центре који ће се бавити овим развојем. Што је, заправо, испуњено ратом. Дакле, претпостављам да су изјаве Зеленског о могућности повлачења из Будимпештанског меморандума и могућности да Украјина стекне статус нуклеарне силе углавном реторичке, али у Украјини су те приче, те изјаве изазвале велико одушевљење на рачун председника Зеленског, и његов рејтинг би свакако требало да расте. Али остаје питање да ли ће иза речи бити и дела. Мислим да највероватније не“, закључио је он.
Украјински председник Владимир Зеленски изјавио је јуче у свом говору на Минхенској конференцији о безбедности да би Украјина могла да одустане од свог вишедеценијског статуса ненуклеарне нације и анулира одлуку коју је донела када се одрекла свог атомског оружја после распада Совјетског Савеза. Он је истакао да се Украјина 1994. године придружила Будимпештанском меморандуму и одрекла се свог нуклеарног наоружања у замену за безбедносне гаранције.
После распада СССР-а, Кијев је наследио значајан нуклеарни арсенал. Међутим, 1994. године Украјина, Русија, САД и Велика Британија потписале су Будимпештански меморандум, који је служио као међународни споразум о безбедносним гаранцијама у вези са приступањем Украјине Споразуму о неширењу нуклеарног оружја. У складу са споразумом, нуклеарни арсенал на територији Украјине је елиминисан, а нуклеарне силе су се обавезале да гарантују безбедност Кијева.