У Сједињеним Државама од априла на снази је ембарго на увоз угљоводоника из Русије, али су у мају у луке Њујорка и Њу Џерсија стигли танкери и то вероватно са руском нафтом.
Како пише „Волстрит џорнал“, пошиљаоци и прерађивачи крију њено порекло, али је испоручују на светско тржиште. Тако је у државе Њујорк и Њу Џерси стигло гориво, делимично направљено од руских сировина.
„Летонска мешавина, индијско-руска нафта“
У САД гориво је стигло преко Суецког канала и Атлантика из индијских рафинерија нафте. Према отпремним документима, као и подацима аналитичке компаније "Рефинитив" и анализи Хелсиншког центра за истраживање енергије и чистог ваздуха, ове компаније су велики купци руских угљоводоника.
Заобилазним путевима гориво већ иде и у Европу. Тако је још у априлу Блумберг известио како европска предузећа превазилазе ограничења: трејдери тргују такозваном летонском мешавином из различитих врста нафте, где мање од 50 одсто чини руска. Према њиховим речима, компанија „Шел“ не сматра да је то кршење санкција.
Сада се појавила „индијско-руска“ нафта. Азија је у априлу први пут претекла Европу по куповини угљоводоника из Русије. Индија је купила посебно велику количину: од фебруара око 62,5 милиона барела, што је три пута више него у истом периоду прошле године.
Притом, од почетка пролећа испоруке нафтних деривата из Индије у Европу повећале су се за 30 одсто, а у САД за 43 одсто.
Тако, добивши из Русије сировине са попустом (сада је то око 20 одсто), јер се Уралс продаје по цени од 89-92 долара за барел, Индија добро зарађује на препродаји.
Главни купци ресурса у Индији су приватне рафинерије нафте (државне обично купују ресурсе по годишњим уговорима). Индијски тв канал НДТВ напомиње да су у време када западне компаније избегавају руску нафту, индијске рафинерије као што су „Reliance Industries“ и „Наyара Енергy“ ове године постали највећи увозници.
Прерађивачи не крију да остварују велики профит због смањења унутрашње продаје и агресивног повећања извоза горива, између осталог и у Европи. „Постижемо рентабилност у висини више од 30 долара по барелу“, наводи представник једне.
Азијске земље профитирале
У уштини, Азијци су искористили ситуацију: направили су залихе нафте по разумној цени, а затим је исплативо препродали. Међутим, Русија овде ништа не губи. Нафта треба да се прода, иначе се мора смањити експлоатација. А то као последицу повлачи замрзавање бушотина уз њихову каснију деконзервацију, што опет значи огромне трошкове.
Штавише, у светлу рекордних котација, приходи од извоза енергетских ресурса су порасли један и по пут. Нафта и гас у априлу су донели приход од 1,8 билион рубаља, а у марту – 1,2 билиона рубаља . Тако је руски федерални буџет у јануару-априлу већ добио половину од планиране суме за 2022.годину од 9, 5 билиона рубаља.
Цене су сада толико високе да можемо себи да приуштимо и попусте и „заобилазни извоз“. Осим тога, цена ће настављати да расте. То ће се десити пре свега због озбиљне несташице танкера. Где ће сада Запад куповати нафту? Остале су Латинска Америка, Африка, као и Блиски исток. Али из ових региона угљоводоници се извозе само морским путем танкерима. Сада су цене за најам бродова порасле за 50 одсто – до рекордног нивоа у последњих десет година“, објашњава независни економски стручњак Леонид Хазанов.
„Руски траг“
Узгред, поједини експерти скрећу пажњу на то да су индијске испоруке угрожене. Њу Делхи извози много нафтних деривата, укључујући и бензин. Али, како пише индијски „Економик тајмс“, пошто Аустралија, САД и Европа уводе ембарго на куповину горива од Русије, на удару санкција могу се наћи нафтни деривати које друге земље производе из руске нафте.
У најмању руку, западне државе ће почети да захтевају од индијских извозника детаљан извештај о пореклу сировина. Међутим, стручњаци сматрају да је веома тешко пронаћи „руски траг“.
„Документи се могу направити тако да је тешко ишта разјаснити. Најједноставнији начин је да сипамо руску нафту ЕСПО у танкере, долазимо до брода из Индије који већ носи нафту са Блиског истока. Сипамо у одређеној пропорцији: саудијске нафте 70 одсто, а руске 30 посто. И ту смесу шаљемо у Индију. Покушај да провериш“, објашњава Хазанов.
Друга ствар је што Европа није у стању да преко ноћи да пређе на угљоводонике из других региона – неопходна је престројавање рафинерија, за шта ће бити потребно од две до четири године. За то време може доћи до тако озбиљног недостатка горива да ће економија ЕУ једноставно пропасти. Због тога ће Европљани морати да затворе очи на питања попут „каква је ово мешавина“ и „одакле се појавила“?. Штавише, постоји вероватноћа да ће бити потребно повећати испоруке нафтних деривата из Русије.
Русија неће бити на губитку
Засад ЕУ остаје декларативно за забрану руске нафте, а до краја године рачуна да одустане од скоро 90 одсто увоза. Имајући то у виду, неочекивано звучи изјава председника САД Џозефа Бајдена да се на Западу разматра могућност куповине руских сировина испод тржишне цене.
„Имате проблем који се појавио сада када Европа одлучује да још више ограничи куповину руске нафте. Активно се размишља шта се може учинити, можда и куповати нафту, али по сниженој цени“, изјавио је он.
Кремљ је већ објаснио да на то не треба рачунати. „Ствар је у томе да се тамо ионако настављају логистички проблеми, што доводи до дестабилизације глобалног енергетског тржишта. Али, наравно, Русија неће ништа продавати тако да буде на губитку. Ако се негде смањује потражња, негде се повећава. Долази до преоријентације токова“, изјавио је портпарол Кремља Дмитриј Песков.
Да ће Европа негде другде успети да нађе нафту посумњао је већ министар привреде Швајцарске Ги Пермелен. Санкције против Русије уведене су са циљем да се што пре окончају борбена дејства на територији Украјине, али још увек нема резултата, изјавио је он за „Блик“. Политичар је истовремено предвидео још један круг раста цена енергената због нових ограничења. Према његовим речима, Европа ће наравно покушати да пронађе друге изворе снабдевања, али за то „нико у овом тренутку нема спремно решење“.