„Убиство у Оријент експресу“ игра се у петнаестак позоришта у свету, а интересантан је податак да ће се представа у Београду одиграти пре него у Лондону.
„Убиство у Оријент експресу“ код Лазаревца
Редитељ Даријан Михајловић каже за Спутњик да је његова супруга Лена Богдановић која обожава Агату Кристи открила да постоји комад „Убиство у Оријент експресу“ и предложила му да га уради. Идућег јутра почео је да истражује како да добије права и послао је захтев Фондацији Агате Кристи преко једне адвокатске канцеларије у Чешкој.
После шест сати је добио одговор да би они волели да уради представу. Одмах је понудио позоришту „Бошко Буха“ да режира „Убиство у Оријент експресу“.
„Андрија Милошевић и ја планирали смо да радимо заједно, а кад сам схватио да би он био савршен Поаро, позвао сам га и он ми је рекао: 'Остао сам без речи'“.
Писац представе Кен Лудвиг је, према Михајловићу, изузетно вешт писац бродвејских комедија а прочитавши његову драматизацију „Убиства у Оријент експресу“, био је изненађен што је преместио целу радњу у околину Београда.
„У роману се воз заустави иза Београда и завејан између Винковаца и Славонског Брода и било ми је још драже јер се цела радња у возу дешава негде код Лазаревца. Писао сам му да ми је драго што је радњу преместио у Србију и то даје један посебан шмек овој драми“.
„Убиство“ као комедија
Представа има елементе комедије јер је сам писац Кен Лудвиг знао да не може освојити цео простор позоришта само једним средством, крими мистеријом и трилерским осећајем.
Представа „Убиство у Оријент експресу“
© Фото : Спутњику уступило позориште Бошко Буха
„Он је онда, по мени генијално, направио један спој да имате једну жовијалност на почетку и код Поароа и свих ликова. Неки су изузетно комични а за два лика тражи да буду баш врсни комичари и то вас негде превари јер у првих 45 – 50 минута мислите да гледате духовиту верзију свега тога или пародију, а он је написао један комад о Шерлоку Холмсу као фарсу. После креће озбиљна драма и то вас превари. То је једно од средстава којима се ми у позоришту играмо емоцијама публике“.
Агата би била презадовољна Андријом Милошевићем
Улога Херкула Поароа у драми има 70 одсто текста и веома је захтевна, тако да је Михајловић рекао Андрији Милошевићу да одавно није видео да неки глумац савлада тако тешку улогу.
„Он мора да игра све од комедије до тако тешке драме и тај дијапазон је невероватан. Мислим да је Андрија Милошевић глумац који може то да уради са великом лакоћом јер само његов таленат може да победи ту промену коју Поаро мора да направи од једног, на почетку духовитог и шармантног лика до озбиљног истражитеља“.
Андрија Милошевић као Херкул Поаро.
© Фото : Спутњику уступило позориште Бошко Буха
На питање на кога га од великих глумаца који су глумили Поароа највише подсећа Андрија Милошевић, одговара можда на Питера Јустинова, јер је и он био крупан, а у филму „Убиство на Нилу“ био је већи од свих осталих. Сама Агата Кристи била је најзадовољнија Албертом Финијем који је тумачио Поароа у „Убиству у Оријент експресу“ из 1974. са Шоном Конеријем и Жаклин Бизе а једино је била незадовољна његовим брковима.
„Мислим да би била презадовољна Андријом Милошевићем јер он је све од оба света. По мени, Поаро има ексцентричност, једну невероватну екстраваганцу која одудара чак и од тог енглеског света а самим тим та ексцентричност је занимљива да у позоришту буде духовита. Дођите да видите шта је то ново код Поароа, има један моменат који уопште није типичан за Агату Кристи а убачен је само у ову драму и даје један велики мелодраматски заплет, а по мени је – феноменалан“.
Поаро предосећа велику катастрофу
Представа „Убиство у Оријент експресу“ спрема се за извођење и у Лондону, а публика у Београду ће је видети пре него на „домаћем терену“ јер је Михајловић, како каже „био брз“. Додаје да је Фондација Агате Кристи врло тешко дала права за ову адаптацију и да је „Убиство у Оријент експресу“ једини њен роман за који су дата права за позоришну адаптацију.
„Она је писала драме и онда они кажу: Ако је хтела нешто да буде драма, написала би сама то као драму, а не као роман. Врло тешко су дали права за позориште и јако дуго су бирали ко ће да уради драматизацију и нашли су једног јако доброг бродвејског писца Кена Лудвига да је уради“.
„Мишоловка“, драма Агате Кристи је најдуже играна представа у историји позоришта. Играла се 25.000 пута у Лондону, од 1970. године без прекида, подсећа наш саговорник и додаје да су једино су и Шекспирова дела продаванија од дела Агате Кристи.
„Она је писац са 80 романа и заиста ми је драго што радим баш овај, јер њу кад су питали који би вам је Поаров најдражи, рекла је – 'Убиство у Оријент експресу'. Има једна ствар која је овде занимљива и у једном дубљем смислу јер се по роману, комад дешава 1935. а овде га је Кен Лудвиг померио на 1936. кад се већ назире Други светски рат а код Поароа се види зашто он мора да истраје у својој правди јер предосећа велику катастрофу. Он каже: Ускоро ће се десити огромна катастрофа, свет ће се потпуно распасти и упашће у мрак и зато морамо више него икад пре да поштујемо правду и будемо праведни и због тога инсистира на својим начелима“, закључио је Михајловић.