Зоран Шпановић крајем августа славио је 50 година од свог првог самосталног лета. Као војни пилот, летео је на више од 50 типова авиона. После 230 пробних летова, одушевљен је последњим производом „Утве“.
„Овај авион је перфектан, 11 година сам летео на „цесни 172“ обуку, а није ми пало на памет да пробам неке основне акробације, а овај авион ради буквално све. И прелеп је за летење. На њему се научи, није за бабе, него ствара се осећај, ствара се пилот са њом. То је оно што је сигурно. Не зато што вам говори неко ко је то гледао, него који је то радио“, каже за РТС Зоран Шпановић, тест пилот.
„Сова“ на пробном лету
© Tanjug / Сава Радовановић
У фебруару 2017. године „Утву“ је купио државни „Југоимпорт“. Од оснивања 1937. „Утва“је производила летелице, најпре једрилице, а затим и авионе. Фабрички комплекс у ком се и данас налази подигнут је 1987, са циљем да се производи најсавременији авион - распад земље то је спречио. Фабрика је бомбардована у агресији НАТО-а 1999године.
Александар Петровић, руководилац Сектора за развој пројектовања компаније „Утва“ каже да су извршени велики напори да се након 2000. године покрене производња авиона „ласта“ и кулминација тога је производња 37 авиона типа „ласта“.
„У складу са тим, ми у понуди имамо два производа, авион „сова“ и авион „ласта“, али осим тога правимо и ваздухопловну опрему за војне намене, као што су митраљеске гондоле, лансери, који могу да се монтирају на авионе и хеликоптере које користи наша, а и друге стране војске“, рекао је Петровић.
А у Војсци Србије у употреби су „ласта“ и „утва 75“. „Сова“ је наследник баш тог авиона.
Никола Богавац, инжењер у Сектору за развој и пројектовање, каже да су у односу на „утву 75“ замењени интрументи.
„Уместо аналогног стављена је дигитална авионика. Такође, сви механички инструменти, јачи мотор, тиме смо добили боље перформансе самог авиона. Тренутно радимо на сертификацији самог авиона, како бисмо добили тип сертификат нашег Директората цивилног ваздухопловства“, рекао је Боговац.
У фабрици очекују да „сова“ускоро уђе у серијску производњу. Спремни су, кажу и да повећају своје капацитете, али им је за то потребна помоћ државе.
„Инвестиције у утву су свакако добродошле и исплатиле би се у брзом временском периоду као што је и иначе у ваздухопловној индустрији. Инвестицијама бисмо свакако подигли конкурентност на тржишту и подигли квалитет својих производа“, закључује Петровић.
"Утва" ће у будућности имати још један производ, који је сада у фази развоја. У питању је жирокоптер, који ће моћи да полеће као хеликоптер, а лети као авион.