То за Спутњик каже секретар Удружења за трговину Привредне коморе Србије (ПКС) Жарко Малиновић.
Историја тог
америчког празника купохоличара који је првог петка после америчког празника Дана захвалности нудио робу
по знатним снижењима рачуна се од 1952. Године. Малиновић за Спутњик објашњава да распродаја робе и утркивање трговаца у понуди што већих
снижења цена уместо бриге за обичног човека има сасвим рационално објашњење. Требало је
да се трговци реше залиха пред крај године и припреме за следећи талас велике потрошње – Божић.
Нормално је, каже, да са доласком глобалних ланаца такво нешто буде покренуто и на нашем тржишту, али ми наравно немамо залихе на том нивоу, да би те акције биле као на западу. Нема сумње, ипак, да и код нас тај Црни петак даје надпросечан резултат у односу на неки обични петак, па промет појединих артикала може да буде увећан и до 30 одсто.
На питање шта се може очекивати у садашњим околностима високе инфлације и неизвесности коју доноси ратни сукоб у Украјини – да ли ће се људи баш због тога определити да пазаре јефтиније или ће новац чувати за црне дане, наш саговорник каже да је то комплексно, јер се у све мора укључити и психологија потрошача. Од значаја за понашање потрошача је, додаје он, и чињеница да је економија у нашој земљи стабилна.
Подсећа, такође, да су
туристички аранжмани у протеклој сезони букнули, па се ова сезона сматра једном од најповољнијих година, чак се пореди са оним периодом од пре пандемије ковида.
На питање да ли се распродаја робе којом амерички трговци отварају сезону божићне куповине, коме су маркетиншки стручњаци наденули звучно име, озбиљно запатио и код нас, наш саговорник каже да је то у некој мери у којој се запати свака новотарија са које год стране долази.
Он каже да бројеви говоре да је код нас 30. децембар кључни датум у трговини, јер је наша традиција таква да су код нас најважнији новогодишњи поклони и та традиција је јача и од куповине поклона за Божић.
Малиновић напомиње да је приметно да је у односу на прошлу годину присутност комуникација по питању Црног петка смањена. Какав ће бити резултат видећемо, али не видим толику маркетиншку хистерију коју смо имали рецимо прошле године на нашем тржишту, која се сматрала постковид годином када су људи желели да надокнаде оно што нису могли у време када је епидемија била на врхунцу, напомиње наш саговорник.
Малиновић и објашњава зашто је ове године кампања уочи Црног петка ипак мање присутна:
„Верујем да је то тако зато што већина трговаца сматра да је важније припремити се за новогодишњи период када се највише доносе одлуке о куповини и када су потрошачи прилично импулсивни, као да сутра не постоји. Чињеница је да ће то трговцима донети јасан резултат због чега радије спремају капацитете за тај период него за ову акцију која је део глобалног тренда, али није део нашег наслеђа“.