СВЕТ

Танкерска криза на Босфору: Британска осигуравајућа друштва не дају потребну потврду Турској

На улазу у турске мореузе Босфор и Дарданели се након почетка ступања на снагу граничне цене руске нафте формирала гужва од танкера. Према постојећим информацијама, загушење у мореузима изазвано је зато што осигуравајућа друштва, од којих је већина британска, не пружају турским овлашћеним лицима потврде потребне за пролазак бродова.
Sputnik

Шта тражи Турска за пролазак танкера кроз мореузе?

У складу са праксом која се у Турској примењује од 2002. године, за пролазак кроз мореузе танкери који превозе сирову нафту, морају да имају полису осигурања бродова P&I (Protection and Indemnity Insurancе).
Међутим, због санкција које су увеле Европска унија и Г7 дошло је до тога да је ово осигурање нафтних танкера који пролазе кроз мореуз постало неважеће, због чега се, у случају несреће, не може надокнадити штета.
У вези са тим ризиком, Турска је од 1. децембра објавила да уводи нове процедуре – превозници су дужни да доставе писмо од свог осигуравајућег друштва у коме се наводи да је за конкретну пловидбу и терет обезбеђено P&I покриће. Такво осигурање обезбеђује покриће за трајне ризике које традиционална осигуравајућа друштва не желе да осигурају. Ту спадају штета проузрокована терету током превоза, „ратни ризици“ и опасности по животну средину као што су изливање нафте и загађење.
СВЕТ
Медији: Формиран ред танкера у Турској након увођења ограничења цена руске нафте

Британска осигурања не достављају потврде

Гомилање танкера на улазу у мореузе повезано је и са чињеницом да међународне компаније које се баве P&I осигурањем не достављају документоване потврде које тражи Турска.
Већина бродова који чекају дозволу за пролазак осигурана је код британских компанија које су део холдинга „International P&I Group“.
Једна таква компанија, „London P&I Club“, објавила је на свом сајту саопштење у којем се позива на холдинг „P&I Club“, који покрива 95 одсто светске танкерске флоте, у којем се наводи да писане потврде које тражи Турска „тренутно не могу да буду достављене“.

Турска дирекција за поморске послове: Осигуравајућа друштва се уздржавају да нам доставе потврде

Генерална дирекција за поморске послове при Министарству саобраћаја и инфраструктуре Турске објавила је 8. децембра саопштење у којем се наводе детаљи по питању осигурања.
„Потпуно је неприхватљива ситуација у којој P&I осигуравајућа друштва не издају писмо потврде својим комерцијалним клијентима (власницима бродова) у склопу својих полиса осигурања издатих уз значајну накнаду. Писмо које тражимо само потврђује да осигурање наведеног пловила важи за време проласка кроз мореуз. Међутим, осигуравајућа друштва избегавају да доставе ово писмо потврде које наша земља редовно захтева у сваком конкретном случају. Огромна већина бродова који превозе сирову нафту, а који чекају у Босфору, припада Европској унији и већина нафте иде у луке ЕУ. Што се тиче правила ЕУ о ембаргу, није јасно зашто осигуравајућа друштва Европске уније, која пружају услуге осигурања сирове нафте коју превозе бродови ЕУ, не издају потребну потврду коју тражи наше министарство“, наводи се у саопштењу.

Већина танкера у мореузу плови под грчком заставом

У саопштењу Генералне управе од 9. децембра наглашено је да пролазак на Црном мору чека 18 танкера са око два милиона тона сирове нафте, од којих 13 иде ка лукама ЕУ. У саопштењу је такође наведено да до тога 15 танкера припада Грчкој.

Бродови који Анкари достављају потребне потврде пролазе кроз мореуз

Према доступним информацијама, кроз мореуз слободно пролазе бродови који су дали потребну потврду. Тако су дозволу за пролазак кроз Босфор добила четири танкера, који су испунили услове Анкаре, од којих је један пловио под руском заставом.
СВЕТ
Турска открила шта је изазвало гужву танкера у Босфору
Коментар